Cyberaanval kost Mærsk 300 miljoen dollar
Mærsk kon door de cyberaanval dagenlang geen nieuwe orders aannemen doordat een groot deel van zijn IT-systemen niet meer werkte. Zeker 14 containerteminals werkten niet meer. Ook in Nederland lagen terminals van het bedrijf plat. “Dat heeft geleid tot een significante zakelijke verstoring in de periode dat de systemen plat lagen”, meldt het bedrijf in zijn kwartaalrapportage. In het tweede kwartaal was de financiële impact nog niet groot, maar die zal in het derde kwartaal veel groter zijn. “Door een tijdelijk verlies aan inkomsten in juli.” Wel benadrukt het bedrijf dat bij deze aanval geen data zijn gestolen van derden.
Hoeveel de schade precies is, staat nog niet vast. De 300 miljoen dollar is een schatting, waarbij gekeken is naar misgelopen onderzoek en herstelkosten.
Mærsk was een van de bedrijven die slachtoffer werden van de wereldwijde Petya-ransomware-aanval. Vestigingen in diverse landen werden daardoor getroffen. Ook de Rotterdamse terminals van APM, dat behoort tot de A.P. Møller-Mærsk Group, gingen daardoor plat. Communicatie met schepen elders op zee was ook niet meer mogelijk.
Uit een onderzoek van de Volkskrant bleek dat APM zijn IT-beveiliging ook niet op orde had en daardoor zo zwaar is getroffen. Het bedrijf is meerdere malen gewaarschuwd hiervoor, maar greep niet of maar gedeeltelijk in.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee