Flinke stijging gemelde schade bij Fraudehelpdesk
Voor vorig jaar was het vooral opvallend dat (cyber)criminelen vooraf bepaalde gegevens ontfutselden om zich daarmee later zeer overtuigend te kunnen voordoen als een ander persoon. Oplichters deden dit onder meer door vooraf een phishinglink te sturen of een telefoongesprek op te nemen. Met kennis van persoonlijke financiële gegevens of het stemgeluid van een zoon of dochter, werden slachtoffers van fraude misleid.
Voor 2020 constateerde de Fraudehelpdesk vooral een toename van fraude met online-aankopen en de zogenaamde (WhatsApp)Hulpvraagfraude.
Advies: gezond wantrouwen
De Fraudehelpdesk benadrukt dat een gezond wantrouwen cruciaal is en dat mensen alert moeten blijven bij het klikken op links, het verstrekken van gegevens en het doen van betalingen. "Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee