Overslaan en naar de inhoud gaan

4 IT-ideeën om over te nemen van start ups

Natuurlijk zijn er fundamentele verschillen tussen de IT-culturen van startups en van gevestigde organisaties. En die verschillen zijn niet uitsluitend irrationele gevolgen van legacy of mentale inertie. Grote bedrijven kunnen veranderingen minder snel doorvoeren en kunnen daardoor minder effectief bijsturen als een experimentele keuze achteraf minder gelukkig blijkt. Dat dwingt ze tot een gezond conservatisme.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Toch zijn er voor de gevestigde orde wel degelijk mogelijkheden om het hier en daar wat jeugdiger aan te pakken, denkt de door Computer World geraadpleegde onderzoeker Leigh McMullen van Gartner. McMullen pleit onder meer voor een 'twee snelheden IT', waarbij bepaalde subgroepen in de gevestigde organisatie de ruimte krijgen om op het gebied van IT, dingen te doen die de organisatie als geheel zich niet kan veroorloven. Als functionele domeinen waar dergelijk experimenten zin kunnen hebben, noemt McMullen product-ontwikkeling, marketing en verkoop.

Maar wat zijn daar dan technologieën om eens mee te experimenteren? ComputerWorld keek over de schouders van IT-verantwoordelijken bij de rijzende business-sterren MongoDB, Square, Plum Organics en Alex and Ani. Daarbij vielen de redactie 4 aspecten op.

Idee #1: SaaS versnelt oplevering

Bijna alle startups zetten SaaS en andere cloud-oplossingen in om hun IT-landschap wendbaar te laten zijn. Eigen ERP- en CRM-omgevingen creëren is kostbaar en traag. MongoDB werkte in zijn startupfase al met SaaS-oplossingen als Dropbox en Google Apps. En nu het bedrijf duidelijk bezig is met een snelle expansie kan het de daar opgedane ervaring opschalen naar CRM, dat het inkoopt bij Salesforce.com. Via Cisco's Meraki maakt MongoDB zelfs gebruik van wifi-management uit de cloud. Volgens CTO Eliot Horowitz heeft MongoDB de met de cloud verbonden risico's inmiddels goed kunnen afdekken en brengt de het 'hosted' houden van applicaties en infrastructuur de organisatie schaalbaarheid en wendbaarheid.

Idee #2: Zelf regelen is de regel

Om de IT-staf zo veel mogelijk te ontlasten van steeds weer terugkerende klusjes waarin hun kennis en expertise eigenlijk niet productief wordt gemaakt, ontwikkelde e-paymentbedrijf Square een reeks van apps waarmee eindgebruikers de meest voorkomende IT-incidenten zo veel als mogelijk zelf kunnen managen. Als de tussenkomst van IT toch vereist is, dan heeft de app in ieder geval gezorgd dat de voor de hand liggende oplossingen zijn uitgeprobeerd en dat alle voor een diepere diagnose vereiste informatie beschikbaar is. Wat niet met een app is op te lossen, kan worden voorgelegd aan een help desk die ook letterlijk weer een 'desk' is, gemodelleerd naar de Genius Bar waarmee de Apple Stores klanten die er zelf niet meer uitkomen uit de problemen helpt.

Idee #3: Vereenvoudig het organogram

Bij startups blijkt uitbesteding van IT vaak een manier om de organisatie compact te houden. Hoe dat werkt is onder meer te observeren bij Plum Organics (babyvoeding), dat het inrichten en beheren van servers, e-mailbeheer en connectiviteit volledig in handen geeft van externe dienstverleners. Toen het bedrijf inzag dat het z'n bedrijfsprocessen niet langer met spreadsheets kon blijven administreren, besteedde de directie samen met een externe partij tien maanden aan het in kaart brengen en waar nodig verbeteren van de bedrijfsprocessen. Toen dat karwei eenmaal was geklaard, was het feitelijk inrichten en opstarten van een bedrijfsbrede SAP-omgeving een bliksem-projectje van twee maanden.

Na een recente overname door een wereldwijd opererende branchegenoot, nam het datacenter van de overnemende partij de ingehuurde dienstverlening probleemloos over van de externe leverancier.

Idee #4: Faal snel, blijf wendbaar

Falen is geen schande, integendeel, het is leren. Daarom is 'trial and error' een voor startups vaak heel valide IT-strategie. Bij elke nieuwe toepassing voor startup Alex and Ani (sieraden) is de optie dat de stekker er al snel weer uit gaat van meet af aan een denkbaar scenario. Op het gebied van social media en e-commerce wordt geregeld van alles uitgeprobeerd en alleen wat werkelijk bijdraagt wordt behouden, zo lang het bijdraagt. Om die laconieke houding vol te kunnen houden ziet CTO/CIO Joseph Lezon er wel op toe dat er zo min mogelijk afhankelijkheden ontstaan en dat afhankelijkheden die onvermijdelijk zijn in ieder geval bekend zijn.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in