ABN AMRO: Nederland wordt software-hotspot
Nieuwe markten
Door het SaaS-model openen zich nieuwe markten, zowel in het buitenland als in nieuwe bedrijfssegmenten, zoals het MKB. Hierdoor groeit de export van Nederlandse softwarebedrijven. Tussen 2010 en 2014 is de export verdubbeld van 1,5 naar 3,1 miljard euro. Het aandeel in de exportinkomsten bedroeg in 2013 nog 7 procent, in 2014 is dit 13 procent. Voor productsoftware ligt dit aandeel zelfs op 20 procent. ABN AMRO verwacht dat de sterke groei van de export van Nederlandse software ook in de komende jaren zal aanhouden.
Een 'typische MKB-sector'
De IT-branche presteert zichtbaar beter dan de economie. Deze goede prestaties komen volgens ABN AMRO vrijwel geheel voor rekening van de softwaremarkt. De softwaresector realiseert dit jaar een overall omzetgroei van 4 procent en ABN AMRO verwacht dat de branche deze groei ook in 2015 vasthoudt.
De Nederlandse softwaremarkt is in vergelijking met het buitenland relatief kleinschalig en volgens ABN AMRO een typische MKB-sector. Het zijn ook juist de kleinere softwarebedrijven waar de meeste omzetgroei zichtbaar is. Veel kleine en jonge softwarebedrijven opereren in de cloud. Zij zijn in hun aanbod van producten en diensten vaak flexibeler en vooruitstrevender dan de gevestigde orde. Zo verandert cloud computing niet alleen de manier van werken, maar ook de branche.
Cloudcomputing zelf groeide naar schatting van ABN AMRO zelfs met 29 procent. Daarmee groeide het aandeel van cloud-diensten van 16 naar 20 procent van de totale markt voor software en services.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee