Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook onderzoekt advertentieloze variant

De recente commotie over het misbruik van de persoonlijke gegevens die Facebook ongevraagd verzamelt, heeft een oud idee nieuw leven ingeblazen.
facebook

Volgens bronnen die persbureau Bloomberg heeft gesproken, doet Facebook nu marktonderzoek naar mogelijkheden om een betaalde, maar advertentieloze variant van het sociale netwerk aan te bieden. Zo'n onderzoek is in het verleden ook al uitgevoerd, maar leidde toen niet tot een betaald aanbod. Nu zou er een beter momentum zijn voor de start van zo'n dienst.

Het schandaal rond het misbruik van gegevens door Cambridge Analytica heeft veel mensen met de neus op de feiten gedrukt. Het is opeens voor velen duidelijk geworden hoe veel informatie Facebook verzamelt en dat daar vaak onverwachte methoden voor worden gebruikt. Facebook zet die informatie in om zo specifiek mogelijke doelgroepen te kunnen creëren die het bedrijf adverteerders kan aanbieden. Wanneer de advertenties verdwijnen, is het aanleggen van deze dataverzameling ook niet meer nodig.

Maar de abonnees op deze advertentievrije variant moeten natuurlijk wel het verlies aan inkomsten compenseren. Voor deze variant moet dus worden betaald. Welke bedragen Facebook op het oog heeft is nog onduidelijk.

Facebook is nog lang niet om

De bronnen van Bloomberg geven aan dat het nog om een onderzoek gaat en dus allerminst duidelijk is of de betaalde variant er ooit gaat komen. Mark Zuckerberg en Sheryl Sandberg, respectievelijk CEO en COO van Facebook, hebben juist bij de presentatie van de laatste jaarcijfers weer beargumenteerd waarom het advertentiemodel zo belangrijk voor Facebook is. De strategie van het bedrijf is zoveel mogelijk mensen met elkaar in contact te brengen. Een advertentiemodel garandeert dat de dienstverlening gratis aan de gebruikers kan worden aangeboden en dus ook beschikbaar is voor de armere lagen van de bevolking. Een betaalde variant werpt een drempel op.

Maar, voegde Sandberg er aan toe, er zijn meer verdienmodellen en we blijven voortdurend alles onderzoeken. Binnen Facebook zou de vrees bestaan dat de introductie van een betaalde versie de indruk bij het grote publiek wekken dat het bedrijf nog meer geld uit het sociale netwerk willen persen. Immers er zou dan betaald moeten worden voor iets dat jarenlang gratis was.

 

 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in