Grote storing bij Garmin, werknemers speculeren over ransomware-aanval
Garmin laat op Twitter in een bericht weten dat ze sinds gisteren al te maken hebben met een storing. Nieuwssite ZDNet schrijft dat Garmin twee onderhoudsdagen heeft ingepland om de storing te verhelpen. Het gehele interne netwerk en een aantal productiesystemen in Azië liggen eruit. Ook FlyGarmin is geraakt, evenals de Garmin Pilot-app die ze gebruiken voor het (in)plannen van vluchten. De InReach-dienst van Garmin, die gebruikt wordt voor satellietcommunicatie lijkt er ook deels uit te liggen. Voor consumenten van Garmin betekent dit dat zij hun telefoon niet kunnen synchroniseren met de Garmin Smartwatches.
Op Twitter melden diverse werknemers van het bedrijf dat ze er zeker van zijn dat het om een ransomware-aanval gaat. De medewerkers speculeren dat het om nieuw soort ramsomware gaat, namelijk WastedLocker. Garmin ontkent echter op zijn website en via Twitter dat het om ransomware gaat.
Veel grotere impact
Dat het incident inmiddels al meer dan 24 uur duurt, geeft aan dat het een veel grotere impact dan Garmin initieel in had verwacht. Een Taiwanese technische nieuwssite ITHome heeft een interne memo die naar de medewerkers van een Taiwanese fabriek van Garmin verstuurd is in handen. Hierin wordt gemeld dat er twee onderhoudsdagen worden ingepland voor vrijdag 24 en zaterdag 25 juli. Ook in de interne berichtgeving wordt nog niet bevestigd dat het om een ransomware-aanval gaat.
Garmin levert ook mapping en tracking voor de automotive en maritieme industrie. Het is nog onduidelijk of de storing ook deze sectoren raakt. Er zijn nog geen berichten dat er bij de storing ook klantendata verloren of gestolen is.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee