Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Erik Huizer

'Google doceert privacy in grote campagne'. Dat is natuurlijk opvallend nieuws. Google’s business model dat gebaseerd is op vergaren van informatie om adverteerders zo goed mogelijk hun publiek te laten ‘target’-ten, staat natuurlijk op gespannen voet met privacy. Wat je tegenwoordig als adverteerder al kan instellen bij Google maakt me behoorlijk zenuwachtig.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Maar ja, de definitie van privacy wordt door bedrijven natuurlijk voortdurend aangepast aan de behoefte van de business, daarin staat Google niet alleen. Twee voorbeelden: verzekeraars die door social media ‘crawlen’ om te zien of ze je wel een auto- of ziektekostenverzekering willen geven en werkgevers die camera’s op het werk ophangen, leaseauto’s ‘tracken’ en telefoongesprekken opnemen.

Maar ook de lezers van de AutomatiseringGids hebben hun verantwoordelijkheid te nemen. Kijk eens goed naar nieuwe en bestaande technologieën: Cloudtechnologie wordt ingevoerd zonder dat we de privacyaspecten voldoende scherp hebben; gezichtsherkenning wordt ingevoerd zonder dat we de consequenties overzien en GSM wordt steeds makkelijker af te luisteren.

Ook overheden doen daar aan mee trouwens. Onder het mom van veiligheid wordt ook daar privacy onder het tapijt geschoven. Het komende jaar staan ons discussies te wachten over de bewaarplicht, eenvoudigere data-uitwisseling met VS en de balans tussen veiligheid en privacy.

Kortom privacy en de ontwikkeling van onze informatiesamenleving staan op gespannen voet. SIDN, de Radboud universiteit, de universiteit Tilburg en TNO hebben daarom besloten een Privacy & Identity lab op te zetten om zo door wetenschappelijk onderzoek bij te dragen aan oplossingen.

Rest me nog op te merken dat het belangrijkste nieuws deze week natuurlijk was: “Grote merken schakelen 6 juni over op IPv6”.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in