Oorzaak vernietiging data Windows 10 bekend en opgelost
Na de eerste meldingen dat de map met persoonlijke bestanden bij sommige mensen werd gewist, stopte Microsoft onmiddellijk met de geplande en verplichte updateroutine. Een kleine week later komt het bedrijf met een verklaring wat mis ging en biedt zijn verontschuldigingen aan.
Het wissen van de data vond plaats bij Windows 10-gebruikers die een of meerdere standaard Windows-mappen een andere plek hadden gegeven bijvoorbeeld omdat er te weinig ruimte was op de C-schijf. Het gaat bijvoorbeeld om bekende mappen zoals Desktop, Documenten, Afbeeldingen, Screenshots en Videos. Windows biedt dan de mogelijkheid een nieuwe locatie op te geven voor de betreffende mappen. daarmee wordt Known Folder Redirection (KFR) geactiveerd. Wanneer de bestanden toch in de originele map waren blijven staan, ging het mis.
Mappen verplaatsen
Uit commentaar uit de vorige Windows 10 update was gebleken dat dergelijke gebruikers een extra map ontdekten genaamd Known Folders die ook leeg bleef. In de Oktober Udate was daarop een voorziening getroffen die dergelijke overbodige mappen verwijderde. Die verandering in combinatie met een gewijzigde volgorde waarin de update werd uitgevoerd zorgde er voor dat de originele oude mappen werden verwijderd en alleen de nieuwe mappen bleven bestaan.
Het probleem kon ook optreden bij gebruik van een oudere versie van de OneDrive Client. De 'Auto save'- functie activeerde in dat geval ook KFR, maar verzuimde de bestanden te verplaatsen naar de OneDrive-locatie.
Microsoft heeft in de nieuwe build code veranderd zodat de originele mappen en hun inhoud intact blijven. Voor wie de oktober-update al heeft uitgevoerd, zit er in de maandelijkse update een fix voor de problemen zodat deze niet nogmaals optreden.
Hulp bij ongelukken geen garantie
Het bedrijf zegt hulp te willen bieden aan slachtoffers van de overenthousiaste wisacties van de oude oktober-update. Microsoft zegt samen met hen te willen onderzoeken of en hoe kwijtgeraakte bestanden kunnen worden teruggehaald, hoewel daar geen garantie voor kan worden gegeven.
AG Connect heeft bij Microsoft al navraag gedaan wat en hoe het doet - of kan doen - om de gewiste data te redden. Daarop heeft het bedrijf gereageerd met de al afgegeven verklaring: "We hebben de uitrol van de update gepauzeerd terwijl we doorgaan het met onderzoeken van meldingen van sommige gebruikers". In die reply herhaalt Microsoft ook de oproep aan getroffen gebruikers om contact op te nemen met support. Concrete verwijzing naar datahersteltools zoals het gratis Recuva geeft de Windows-maker dus niet.
Feedback Hub aangepast
Om in de toekomst eerder op het optreden van deze ernstige problemen te kunnen inspelen heeft Microsoft de Windows Insider Feedback Hub aangepast. Het is nu mogelijk een indicatie van de ernst en de gevolgen van 'issues' te geven. Zo verwacht Microsoft een beter beeld te krijgen, ook al is het aantal meldingen laag, zoals in dit geval.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee