Twitter scherpt plaatsbepaling aan
Tot nu toe vertelt een tweet wie hem geschreven heeft, wanneer hij verstuurd is en wat de twitteraar (tweep) op dat moment bezighield. Sinds maandag kunnen tweeps met Twitter Places precies aangeven waar ze zich bevinden.
Twitter Places is direct bij de lancering gekoppeld aan twee populaire locatiebewuste sociale netwerken, FourSquare en Gowalla. Wanneer een gebruiker een locatie bij een tweet aanklikt, ziet hij niet alleen andere recente tweets vanaf die locatie maar ook de laatste 'check-ins' (aankomstberichten van deelnemers) voor die plek op FourSquare en Gowalla.
"Twitter heeft veel meer gebruikers dan FourSquare en Gowalla. De koppeling vanuit Twitter kan hen veel extra deelnemers opleveren. Omgekeerd kunnen FourSquare en Gowalla nuttige extra informatie verschaffen over horeca- en uitgaansgelegenheden waar mensen over twitteren'', aldus Postma.
Voor de wereldwijde invoering van Places is Twitter samenwerkingen aangegaan met TomTom, dat navigatiesystemen maakt, en Localeze, een zoekmachine om plaatselijk winkels en bedrijven te vinden. Deze twee partijen gaan zogenaamde 'points of interest' aan Twitter Places leveren, belangwekkende plekken die aan specifieke geografische coördinaten gekoppeld zijn.
Voortaan vertelt de positie van een modebewuste tweep haar volgers niet alleen dat ze zich ergens halverwege de PC Hooftstraat bevindt, maar ook dat ze daar blijkbaar naar een nieuw handtasje bij Hermès aan het shoppen is.
Tweeps kunnen de plaatsaanduiding bij hun tweets overigens op ieder gewenst moment uitschakelen. Ze kunnen ook achteraf alle plaatsaanduidingen bij hun tweets verwijderen.
Met Twitter Places kunnen twittergebruikers niet alleen een bevriende tweep localiseren, ze kunnen ook alle andere tweets over of vanaf die locatie gemakkelijk terugvinden. Wat zeggen andere tweeps bijvoorbeeld over die nieuwe grootgrutter op de Utrechtsestraat of dat pasgeopende restaurantje aan het Hofplein?
Twitter Places biedt meteen al mogelijkheden voor horecaondernemers en middenstanders als marketinginstrument. Daarvoor moeten ze er wel voor zorgen dat de naam en positie van hun winkel, kroeg, of restaurant als 'point of interest' bij TomTom en Localeze bekend zijn.
"Twitter Places is vooral handig voor kleine plaatselijke ondernemers,'' stelt Postma. "Ken je Socialijs, de twitterende ijscoman? Telkens als hij zijn ijskar ergens neerzet, stuurt hij een tweet naar zijn volgers om ze te vertellen waar hij staat. Hij verzint ook twitterspelletjes waarmee je een gratis ijsje kunt winnen.''
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee