"Zonder digitaal platform ben je nergens in de moderne wereld"
Vooral bedrijven die de stap naar digitalisering snel realiseerden, zoals bijvoorbeeld Zalando, Amazon of Facebook, profiteren van dit directe contact in hun dagelijkse bedrijfsvoering. De achterliggende gedachte is dat zij werken met een digitaal platform, maar wat houdt dat precies in voor de IT-strategie en -infrastructuur?
Deze bedrijven hebben nooit een puur fysieke aanwezigheid gehad en zijn begonnen vanuit een digitale bedrijfsvoering, waardoor het online zakendoen in het DNA zit ingebakken. Dat is natuurlijk anders dan wanneer fysieke bedrijven de online wereld betreden, omdat zij hun businessmodel volledig moeten veranderen om mee te kunnen in die digitale ontwikkeling. De nieuwe generatie bedrijven heeft echter de grenzen tussen online en offline dermate vervaagd, zodat hun digitale bedrijfsmodel profiteert van de voordelen van beide kanten.
In dit vernieuwde bedrijfsmodel zijn behendigheid, schaalbaarheid, snelheid en het reactievermogen de belangrijkste factoren. De digitale bedrijven beschikken over data om hun klanten beter en op maat te kunnen bedienen. Hun processen zorgen ervoor dat ze optimaal gebruik kunnen maken van de inzichten die voortkomen uit de data. Dat is nodig om te blijven opvallen in het tijdperk van overaanbod, vooral omdat de concurrent ook niet stil staat in deze digitale ontwikkelingen.
Een modern en snel IT-fundament
Bedrijven hebben een modern en snel IT-fundament nodig om deze ontwikkelingen bij te benen, zonder voorbij te gaan aan gedane investeringen in legacy en heterogene applicaties, ongeacht of deze on-premises of in de cloud draaien. Het draait daarbij niet alleen om de capaciteiten van de technologie, maar ook om de snelheid waarmee bedrijven kansrijke ideeën kunnen ontwikkelen, implementeren en verbeteren. Dit is waar de grote kracht ligt van een digitaal platform als IT-strategie.
Een digitaal platform vormt een bindmiddel tussen snel veranderende businessmodellen en trager veranderende IT-infrastructuur. Kortom: een digitaal platform helpt IT de snelheid van de business bij te benen, en maakt het mogelijk om alle data en processen te integreren in de backend. Bijkomend voordeel is de ‘bimodaliteit’, die organisaties in staat stelt zowel de lichten aan te houden als te innoveren. Door deze voordelen van een platformstrategie te benutten, wordt een bedrijf digitaal succesvol.
Een digitaal platform streeft naar een generieke aanpak, waardoor het niet steunt op (en niet wordt tegengehouden door) bedrijfslogica. Het biedt functies voor het ontwerpen, controleren, beheren en ontwikkelen van software. Het gaat daarbij niet over softwarepakketten, maar om flexibele en aanpasbare individuele toepassingen die op maat zijn gemaakt voor specifieke behoeftes. Het gaat dan bijvoorbeeld over clouddiensten en in-memory databases.
Bouwstenen met verschillende niveaus
Digitale bedrijfsplatformen verenigen deze en andere functionaliteiten in modulaire kerncomponenten die individueel kunnen worden geïmplementeerd en uitgebreid. Ze kunnen ook op elkaar bouwen en als tanden van een tandwiel in elkaar vallen. Deze bouwstenen kunnen verschillende niveaus toegewezen krijgen, zoals datamanagement, analyse, integratie of modellering. Dit levert een structuur op waardoor bedrijven concurrerend blijven, terwijl ze zich direct op de verbetering van hun zwakke punten kunnen richten en het platform stapsgewijs op middellange termijn kunnen uitbreiden.
De markt is constant in beweging en innovaties die zorgen voor een revolutie in bedrijfsprocessen zijn steeds lastiger te voorspellen. Monolitische IT-systemen zijn vaak sterk verouderd, waardoor alleen digitale platformen nog een garantie voor de toekomst bieden. Zij bieden de grootst mogelijke flexibiliteit en het beste reactievermogen om voorbereid te zijn op alle bijkomstigheden van de race naar de digitale transformatie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee