4 strategieën om aan analytics-experts te komen
2. Haal mensen binnen die het in zich hebben om uit te groeien tot analytics-supersterren. Kijk of ze er aanleg voor hebben. Big data software provider Tamr heeft de afgelopen jaren uit 500 sollicitanten 40 à 50 mensen geselecteerd die daar geschikt voor leken. Kijk niet alleen naar mensen met een graad in statistiek of computer science, maar ook naar bijvoorbeeld natuurkundigen. Die hebben ook al colleges statistiek en programmeren gevolgd. Tamr kijkt ook naar het opleidingsinstituut waar ze vandaan komen; is de wiskundecomponent daar groot in de opleidingen en moet er hard gewerkt worden.
3. Experts in Excel zijn ook zeer bruikbaar voor analytics. Wie met Excel werkt, leert eigenlijk de basisfunctionaliteit van big data analytics, vindt Jason Chavarry van The Hershey Company. “Een analytics-project tot 5000 rijen data kan prima met Excel worden uitgevoerd.” Wordt het project groter dan zijn wel serieuze big data-software nodig en kennis van programmeren. “Ook geen groot probleem, want wie één programmeertaal kan leren, kan er ook meer leren.”
4. Leid ze zelf op. Laat beginners meelopen met ervaren analytics-experts, die als mentor moeten fungeren. En houd ze dan binnen door ze een duidelijk groeipad te bieden. Selecteer op teamgeest en bied een prettig team om binnen te werken. Dan willen ze ook niet snel weg, ook al wordt hen meer geld geboden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee