Overslaan en naar de inhoud gaan

Apples Cook wijst kritiek op Chinese arbeidsomstandigheden af

De kritiek in de New York Times zit Cook niet lekker, zo veel is wel duidelijk. Dat is op zich ook wel te begrijpen. Het artikel, dat na registratie op de site van de New York Times te lezen is, bevat weliswaar niet veel feiten die niet al bekend waren, en de New York Times maakt al in de eerste alinea's duidelijk dat Apple wel degelijk actie onderneemt om de omstandigheden op de werkvloer van zijn toeleveranciers te verbeteren. Maar de opsomming van incidenten geeft wel te denken.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Kleine marges gegund

In de nadere analyse komt de New York Times bovendien tot de conclusie dat Apples manier van zaken doen indirect wel degelijk van invloed is op de arbeidsomstandigheden. Dan gaat het met name om de kleine marges die Apple zijn toeleveranciers gunt - het wil van alle componenten in de offerte precies weten wat die kosten - en de neiging om van jaar op jaar prijsverlagingen in de orde van grootte van 10 procent te bedingen. Componentenleveranciers in de regio verklaarden dat HP hen meer marge gunt, en dat met HP ook een gesprek mogelijk is als extra marge nodig is om de werkomstandigheden te verbeteren. Of HP de witte raaf is, blijft overigens onduidelijk.

Apple zit wat verbetering van de werkomstandigheden betreft ook in een spagaat, concludeert de New York Times, vanwege de afhankelijkheid van zijn toeleveranciers. Weinig bedrijven kunnen het productievolume en de flexibiliteit leveren die Foxconn - de voornaamste assemblagefabriek van Apple -biedt.

Afhankelijk van Foxconns flexibiliteit

Dat werd zonneklaar toen Steve Jobs enkele weken voor de introductie besloot dat een iPhone met een plastic scherm gewoon niet kon. Mensen dragen het apparaat in hun zak, en daar wordt het beschadigd door hun sleutels, concludeerde Jobs na een proefmodel uitgeprobeerd te hebben. Bij Foxconn werden 8000 medewerkers uit de slaapzalen gehaald, die na een kop thee met een koekje direct 12 uur aan de slag gingen om de schermen te vervangen. Binnen vier dagen produceerde Foxconn 10.000 iPhones met glazen scherm per dag.

Op die analyse reageert Cook in zijn mail aan de medewerkers van Apple niet, en zijn mail lijkt dan ook eerder een poging de Apple-medewerkers te wapenen tegen kritiek uit hun kennissenkring dan een serieus antwoord op de analyse van de New York Times. Maar Cook belooft wel dat Apple zal blijven opletten of er dingen mis zijn, en hij geeft ook zijn woord dat Apple zal blijven werken aan het oplossen van problemen in zijn keten van toeleveranciers.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in