CIO moet IT minder op besparingen richten
Voor het onderzoek werden ruim 3000 CIO’s bevraagd. Daarbij gaf bijna twee derde van de ondervraagden aan dat zij zich vandaag de dag vooral richten op IT-projecten die geld opleveren in plaats van projecten die kosten moeten besparen. Dat betekent dat de aandacht voor operational efficiency en een stabiele IT-prestatie, van oudsher belangrijke prioriteiten voor de CIO, naar de achtergrond verdwijnen.
Chief Digital Officer
Ook blijkt dat inmiddels bijna 40 procent van de bedrijven de verantwoordelijkheid voor de digitale strategie op het niveau van de Raad van Bestuur belegt. Volgens partner William Koot van KPMG Management Consulting gaan bedrijven er steeds meer toe over om naast de Chief Information Officer (CIO) ook een Chief Digital Officer (CDO) aan te stellen. Die neemt dan de digitale strategie van de onderneming voor zijn rekening. Koot: “Inmiddels kent één op de vijf bedrijven een dergelijke functie. De aanwezigheid hangt vooral af van de omvang van de organisatie. Bedrijven met IT-budgetten van meer dan 100 miljoen blijken vaker te beschikken over een CDO dan ondernemingen die het met minder geld moeten doen. Overigens is zo’n 16 procent van de onderzochte bedrijven de digitale strategie nog altijd het exclusieve domein van de IT-afdeling. Bijna 10 procent heeft de deze strategie bij de marketingafdeling belegd.”
Kennistekorten
De invoeging van de CDO en de toenemende bemoeienis van de CEO betekent geenszins dat de CIO aan invloed inboet, denkt directeur Jan-Leen ’t Jong van Harvey Nash. Maar: “hij wordt binnen de organisatie wel geconfronteerd met het grootste tekort aan IT-kennis en –vaardigheden sinds de grote recessie, nu bijna 10 jaar geleden." Volgens de ondervraagde CIO's zouden organisaties vooral rond data analytics en digitale beveiliging met kennistekorten kampen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee