‘Europa moet cybersecurityopleidingen bevorderen’
ENISA doet in het onderzoeksrapport (PDF) diverse aanbevelingen om het aantal cybersecuritystudenten te vergroten en de diversiteit aan expertises uit te breiden. Zo kunnen EU-lidstaten beter samenwerken om cybersecurityinitiatieven te ontwikkelen, en hier EU-subsidies en -organisaties voor te gebruiken.
Lidstaten doen er volgens ENISA ook goed aan om meer samen te werken met hogescholen en universiteiten en het bedrijfsleven. Betere samenwerking kan leiden tot meer studenten (en zo afgestudeerden) voor cybersecurityopleidingen, redeneert het cyberagentschap.
Meer (diverse) opleidingen nodig
De EU heeft volgens ENISA meer cybersecuritystudenten nodig om de uitdagingen van de nabije toekomst goed aan te kunnen. Lidstaten bieden al verschillende cybersecurityopleidingen aan, maar die leveren vooral (77 procent) master-gediplomeerden op. Gediplomeerden met veelal technische kennis, die bijvoorbeeld kunnen programmeren of virussen kunnen opsporen. Handig, maar ENISA waarschuwt dat andere relevante onderwerpen niet vergeten mogen worden. Cybersecurity draait immers ook om wetgeving, governance en andere onderwerpen.
Tegenover The Register beaamt een Engels hoogleraar dat de opleidingen meer aandacht mogen besteden aan verwante zaken als compliance om zo tot personeel met uiteenlopende expertises te komen.
Nederlandse studenten
AG Connect schreef onlangs over hoe studenten hun universitaire ICT-studies beoordelen. Met name studies rondom kunstmatige intelligentie en informatica scoren slecht.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee