'Grens tussen IT en marketing vervaagt'
Dit type ‘Marketing-IT’-functies maakt met 12 procent een substantieel onderdeel uit van het totale aantal IT-gerelateerde vacatures. Dat concludeert Yacht uit eigen onderzoek naar de arbeidsmarkt.
Verschillende hersenhelften
Commercieel Manager Mirella Kuijer van Yacht signaleert een verschuiving naar steeds meer gespecialiseerde en IT-gerelateerde functies binnen het vakgebied Marketing & Communicatie: "Marketingmanagers geven bij hun zoektocht naar talent aan dat de marketingfuncties steeds specialistischer worden. Het valt mij daarbij op dat werkgevers vaak niet duidelijk voor ogen hebben wat ze precies zoeken. Hierdoor stellen ze te hoge eisen aan werkervaring. Dit type expertise - kortweg digital marketing - is nog relatief jong en is nog volop in ontwikkeling. Kijken naar competenties als analytisch vermogen, creativiteit en de bereidheid tot leren is dan ook zeker zo belangrijk in dit dynamische werkveld." Yacht verwacht dat de trend doorzet.
Wim Andréa van het in digital marketing gespecialiseerde adviesbureau CRUX beaamt de analyse die Yacht maakt: ‘We leven in een digitaal tijdperk. De druk op marketeers wordt steeds groter. Er wordt meer en meer van hen verwacht. De marketeer van nu heeft steeds meer capaciteiten nodig op IT-gebied. En dat past niet bij iedereen. Dat vergt een bereidheid tot leren, maar ook een analytisch brein. Waar communicatie vooral een alpha-vak is, vraagt IT toch meer van de linker hersenhelft. Logisch dat niet iedereen hierin mee kan en wil.’
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee