Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws van 2012 volgens Ester Schop

De bedoeling van CIO’s Pieter Schoehuis (Akzo Nobel) en André Haket (Stork) toen zij naar een landelijk dagblad stapten om hun verhaal te doen over de IT-arbeidsmarkt, was vast niet dat de halve IT-wereld over hen heen zou vallen. Toch gebeurde het: van het HBO-i en universiteiten tot de branchevereniging, allemaal voelden ze zich geschoffeerd door de heren.

Wat was het geval? Stork en AkzoNobel hebben moeite om geschikt IT-personeel te vinden.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Daarom bedachten de bedrijven een traineeship, waarbij IT-professionals met management­aspiraties bij verschillende bedrijven in de keuken kunnen kijken. Op zich een prima initiatief, maar de aankondiging in het AD pakte rampzalig uit. ‘Duizenden IT-banen in Nederland verloren’ kopte de krant op de voor­pagina. De belangrijkste boodschap van het artikel was dat IT-studenten in ons land verkeerd worden opgeleid, waardoor vacatures niet kunnen worden ingevuld. Hierdoor zou er veel IT-werk worden ge-offshored.

Kwaad a geschied, ondanks later aangebrachte nuance

Haket nuanceerde het verhaal nog diezelfde dag. Het gaat niet om een opleiding, maar om een traineeship, en de initiatiefnemers pretenderen niet beter te kunnen opleiden dan de bestaande IT-studies. Saillant detail: beide heren zitten in de programmaraad van een nieuwe MBA-opleiding voor IT-managers van Nyenrode. Critici beweren dat de twee een bewuste hype creëren om aandacht op de opleiding te vestigen.

Maar het kwaad is al geschied. Van Nu.nl tot Radio 1, van het NRC tot RTL ontbijtnieuws: overal wordt het bericht opgepikt. En ondanks de felle reacties van de branchevereniging, onderwijsinstellingen en beroepsverenigingen – die de kritiek verontwaardigd van de hand wijzen – zullen vooral de zinnen ‘duizenden banen verdwijnen’ en ‘IT-studenten slecht opgeleid’ blijven hangen in de hoofden van scholieren die op het punt staan hun studiekeuze te maken. En ook hun ouders en decanen zullen denken: de IT? Daar moet je dus niet wezen!

Belangrijke les over imago

De manier waarop het AD het verhaal van Schoehuijs en Haket oppakte, bevat een belangrijke les voor onze branche. We moeten ons realiseren dat het imago van IT ‘in de buitenwereld’ nog steeds sterk beïnvloed wordt door het soms roerige verleden. ‘IT? Dat is toch die wereld van de snelle cowboys, sollicitatiegesprekken in autoshowrooms, studenten wegkapen uit de schoolbanken nog voordat ze hun diploma op zak hebben en keiharde ontslagrondes?’

Als Schoehuijs en Haket even hadden stilgestaan bij de beeldvorming rond IT buiten de IT-sector, hadden ze kunnen voorkomen dat het AD op hun gezag een verhaal met zo’n alarmerende strekking bracht. Nu hebben ze eigenlijk precies het tegenovergestelde bereikt van wat ze nastreefden – meer interesse voor IT – en dat is zonde.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in