Overslaan en naar de inhoud gaan

IT-managers klagen over kennisgebrek IT-professionals

Een groot aantal bedrijven wereldwijd klaagt over een vaardigheidskloof: veel IT-teams hebben een gebrek aan de juiste IT-vaardigheden. De voornaamste oorzaken zijn ontoereikende opleidingsbudgetten en verouderde trainingsprogramma's. Dat blijkt uit het Global Knowledge IT Skills & Salary Report, waarvoor ruim 9.000 IT-beslissers en -professionals zijn ondervraagd. Van deze respondenten komt 28% uit Europa.
Innovatie
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Maar liefst 76% van de IT-managers zegt dat er te weinig IT-vaardigheden in het team zitten. Dat is een stijging van maar liefst 145% ten opzichte van 2016, aldus het rapport van IT-opleider Global Knowledge. Volgens 40% van de IT-managers is dat met name te wijten aan de te krappe opleidingsbudgetten en verouderde trainingsprogramma's. 23% zegt bovendien dat als er wel budget beschikbaar is, trainingen nog altijd niet aangeboden worden aan werknemers.

Stress, kwaliteit, bedrijfsdoelen

Opvallend is dat deze vaardigheidskloof wereldwijd de laatste jaren wel iets minder leek te worden. In 2019 meldde 79% van de IT-managers nog dat ze te weinig IT-vaardigheden in hun team hebben en vorig jaar was dit 78%. Maar in de Europese regio is die licht dalende trend niet zichtbaar. Vorig jaar klaagde 76% van de IT-managers nog over een gebrek aan vaardigheden, tegenover 79% in 2021. 

Het gebrek aan vaardigheden zorgt voor diverse problemen. Wereldwijd zegt 55% bijvoorbeeld dat het voor meer stress voor werknemers zorgt, een stijging van 10% ten opzichte van 2020. 42% heeft moeite met het behalen van bepaalde kwaliteitsdoeleinden en 36% vindt het moeilijk om zakelijke doelen te behalen. Bij ruim een derde neemt bovendien de looptijd van een project toe en een kwart klaagt over verminderde innovatie bij de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten. 

Oplossingen voor de kenniskloof

IT-managers hebben vaak al wel plannen om de kenniskloof aan te pakken. 56% wil bijvoorbeeld zijn bestaande werknemers gaan trainen, een ontwikkeling die Global Knowledge-directeur Rene Lap aanmoedigt. "Door je medewerkers te stimuleren om bepaalde vaardigheden op te doen, zich te verdiepen in nieuwe technologieën en certificaten te behalen, speel je in op toekomstige ontwikkelingen in de IT. Zo behoud je talent binnen je organisatie." Daarnaast wil 17% externe hulp zoals gedetacheerde mensen inhuren en 15% wil extra mensen die wél de juiste vaardigheden aannemen. 

Toch valt op dat iets meer dan één op de tien IT-managers geen plannen heeft om het probleem aan te pakken. Dat is problematisch, benadrukt Michael Yoo, general manager technology & developer bij Skillsoft, dat samen is gegaan met Global Knowledge. "De lacunes in deze vaardigheden verdwijnen niet zomaar, maar worden groter als ze niet goed worden aangepakt. Hoewel het bemoedigend is om de eerste tekenen van het dichten van deze kloof te zien, is het werk nog lang niet klaar. Organisaties moeten meer nadruk leggen op het investeren in de opleiding van medewerkers en het voor professionals mogelijk maken om nieuwe certificeringen te behalen."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in