'In huis halen talent grootste struikelblok voor digitale toekomst bedrijven'
AND Digital ondervroeg voor zijn onderzoek 401 Nederlandse (eind)beslissers bij het evalueren en aanschaffen van producten voor digitale processen en digitalisering. Velen van hen zijn tevreden over hun huidige digitale aanbod, maar denken toch dat veranderingen en investeringen noodzakelijk zijn om bij te blijven. De digitale druk op het Nederlandse bedrijfsleven werd tijdens de pandemie namelijk flink vergroot. Zo steeg de vraag van klanten naar digitale producten en diensten de afgelopen achttien maanden met 32%, aldus AND Digital.
48% van de respondenten verwacht dan ook het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om die strategie uit te voeren. Iets meer dan een kwart loopt zelfs nu al omzet mis omdat ze niet aan de digitale behoeften van hun klanten kunnen voldoen.
Opvallend is wel dat het C-level positiever tegenover het eigen digitale aanbod staat dan het middenmanagement en de operationele teams. Slechts 14% van het C-level vindt het eigen digitale aanbod onvoldoende, terwijl dit bij de operationele werknemers 23% is en bij het middenmanagement 31%.
Talentwerving is lastig
De pandemie leidde tegelijkertijd tot een stilstand in het werven van talent, signaleert het rapport. Slechts 17% van de respondenten bleef de afgelopen periode investeren in digitaal talent. Een kwart van de bedrijven bleef investeren in het trainen van werknemers in een digitale functie.
Het gevolg is nu dat er niet altijd genoeg kennis is om de digitale strategie uit te voeren, vinden zowel het C-level als de operationele werknemers. In beide groepen vindt bijna een kwart dat die kennis nu onder de maat is. Het werven van talent is voor ruim een derde van de Nederlandse organisaties nu een topprioriteit. 30% geeft de komende prioriteit aan het trainen van hun digitale team.
Jeroen Kleinhoven, benelux executive bij AND Digital waarschuwt ook dat er bij diverse organisaties nog veel werk te verzetten is. "Het luwen van de pandemie is niet het teken om achterover te leunen. Sterker nog, het zwaartepunt van de digitale storm moet nog komen. Organisaties doen er goed aan nu het moment grijpen om veranderingen door te voeren om niet enkel te kunnen overleven, maar ook weer te kunnen groeien. Een gedegen digitale strategie en talent met de juiste vaardigheden zijn hierbij onmisbaar. Maar ook daar is nog flink wat werk aan de winkel, zo toont het onderzoek aan."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee