Overslaan en naar de inhoud gaan

Jij, jij, … techneut!

“Jij bent een techneut”. Het is me de laatste tijd meerdere keren verteld. Niet boos, niet kwaad bedoeld, gewoon tussen neus en lippen door. Er zijn allerlei termen waar ik wel trots op kan zijn. ‘Nerd’ vind ik wel fijn, ‘IT’er’ is prima, ‘hacker’ zou ik nog cooler vinden. Maar, ‘techneut’ raakt me in mijn ziel. Daarvan raak ik behoorlijk van de kook.
een-nul

Natuurlijk, ik houd mij bezig met technologie. Mijn taal zit vol met technologie en ik denk in if-then-else, in modellen, diagrammen, patronen en vooral in technische oplossingen. Als ik collega’s zie en hoor presenteren, dan denk ik: “Je hebt niet door hoe weinig het publiek van je verhaal begrijpt. Je vertaalt het niet genoeg.” Als ik ze dan zo hoor praten, besef ik ook wel dat mijn verhaal vast niet veel beter zal zijn – net zo vol met technische termen, net zo lastig te volgen voor leken.

In die zin zijn wij techneuten. We houden van technologie, van bouwen, van oplossingen vinden. We doen dat voor mensen die zelf niet in staat zijn om systemen te ontwikkelen, voor mensen die soms niet eens goed in staat zijn om hun probleem uit te leggen, of zelfs te begrijpen. Wij helpen ze daarbij. Wij komen met oplossingen, met nieuwe technologie. Wij maken nieuwe IT. We verbeteren hun organisaties. Dat is een echt vak en op dat vak zijn we trots.

Wij maken nieuwe IT. Dat is een echt vak en op dat vak zijn we trots

Wat is er nou zo erg aan ‘techneut’? Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik verwacht dat een heleboel mensen in andere technische beroepen best trots zouden kunnen zijn op die term. Wij niet. Wij IT’ers sleutelen met onze systemen direct aan uw organisatie. Wij verhelpen problemen in uw organisatie. Die problemen moeten wij volledig begrijpen, anders komen er oplossingen die er net naast zitten. Ik moet dus vooral het werk van die gebruiker door en door begrijpen. Wie mij een techneut noemt, die zegt eigenlijk dat ik mijn werk niet goed gedaan heb.

Eigenlijk moet ik het omdraaien. Een gebruiker, klant of opdrachtgever die mij techneut noemt, die heeft zelf een probleem. Hij denkt gewoon te simpel over zijn eigen probleem én over ons vak. Die gebruiker denkt dat hij zelf in staat is om aan iemand die een technisch trucje beheerst, uit te leggen wat hij nodig heeft en wat die techneut precies moet gaan doen (en vooral niet zelf nadenken). Dat maakt dat ik moeilijk boos kan worden als ik ‘techneut’ genoemd wordt. Ik heb dan blijkbaar nog een heleboel uit te leggen, en boos zijn helpt daar niet bij.

Dus, als je ‘techneut’ genoemd wordt … tot tien tellen, vriendelijk glimlachen en zorgen dat je zijn probleem beter gaat begrijpen dan hij zelf doet. Dat is ons vak. Er komt een moment dat ze ons begrijpen …

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in