Overslaan en naar de inhoud gaan

Kritiek op AI-les op de basisschool

Volgende maand start de Nationale AI cursus Junior waarmee basisschoolleerlingen kennis kunnen maken met kunstmatige intelligentie. Universitair hoofddocent Felienne Hermans, gespecialiseerd in computeronderwijs, heeft forse kritiek op het initiatief.
kinderen achter computer
© CC BY-SA 2.0 - Flikr.com
CC BY-SA 2.0 - Flikr.com

FutureNL wil met de cursus kinderen in de basisschoolleeftijd bekend maken met technologische ontwikkelingen in het dagelijks leven. Ze behandelen kunstmatige intelligentie aan de hand van interactieve opdrachten en betekenisvolle voorbeelden uit hun belevingswereld.

Felienne Hermans heeft aan de Universiteit Leiden veel onderzoek gedaan naar verschillende methoden om jonge kinderen te interesseren voor technologie en heeft vanuit die activiteiten in het verleden ook samengewerkt met FutureNL. Maar ze zou niet snel een onderwerp als AI kiezen. "Ik vind dit initiatief niet goed. Er is nog zoveel werk te doen aan de basis van digitale vaardigheden."

Basisvaardigheden belangrijker

"Natuurlijk kan het wel, maar dan gaat het veel tijd kosten van een leraar met veel expertise (en die zijn er niet). Je kunt zoals altijd beginnen met dingen die kinderen kennen, zoals misschien Siri op de iPhone of Google en het dan koppelen aan de algoritmen die daar achter zitten." Echter, om dat te kunnen snappen, moet je al best computervaardig zijn, vindt ze. "Je kunt kinderen beter de basis bijbrengen van de computer en van programmeren zodat ze zich er iets bij voor kunnen stellen wat een algoritme is, en dan pas verder gaan op de toepassingen. Even zo hapsnap AI is zinloos in mijn optiek."

Hermans vreest ook voor paniek bij docenten, die amper aan het gebruik van het digibord zijn gewend. Het zou beter zijn "eerst eens rustig door te werken aan bestaande initiatieven in plaats van steeds het nieuws te zoeken met de nieuwste hype en het dan weer laten liggen." Ze noemt als voorbeelden Microbit en Scratch waar de afgelopen jaren veel aandacht voor was.

Meer abstracte onderwerpen

Lisa Habermehl, projectleider bij FutureNL verwacht echter dat leerkrachten voldoende bagage hebben. "In het format dat wij voor de lessen hebben ontwikkeld is iedereen in staat om dit onderwerp te behandelen. De lessen bestaan namelijk onder andere uit slides voor op het bord en een docentenhandleiding met uitleg over het onderwerp van de les en een omschrijving per slide." In die omschrijving staat welke vragen zij op dat moment kunnen stellen en wat zij bij die slide kunnen vertellen.

"Een onderwerp als AI of andere technologische concepten kan inderdaad best ingewikkeld en abstract zijn. Maar dat zijn wiskundige concepten ook en hier krijgen leerlingen ook de beginselen van aangeleerd op de basisschool. Zo zijn wij er van overtuigd dat dit ook mogelijk is met een ingewikkeld concept als AI."

Een van de onderwerpen die in het materiaal aan de orde komen, is de zelfrijdende auto. "Leerlingen gaan nadenken over het morele aspect: want als je zo’n auto gaat programmeren, programmeer je die dan op zo’n manier dat de auto uitwijkt naar een kind als er een kind en een oma op de weg staan en er geen tijd meer is om te remmen?", legt Habermehl uit.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in