NS hard op zoek naar IT’ers
Deze week is er een pop-up Carrièrestation ingericht in de stationshal op Utrecht Centraal tussen de sporen 18/19 en 20/21. Bezoekers kunnen er kennis maken met NS-medewerkers en krijgen informatie over de verschillende mogelijkheden bij een van de grootste werkgevers van Nederland. Door de week is het Carrièrestation geopend tot 20.00 uur en in het weekend van 12.00 tot 18.00 uur. Het Carrièrestation is te bezoeken tot en met zondag 3 februari.
Minimaal 25 IT-vacatures
De Nederlandse Spoorwegen heeft momenteel zo’n 200 vacatures in allerlei vakgebieden, maar IT is een van de belangrijkste werkgebieden bij de NS. Er liggen vooral kansen voor developers, beheerders, testers en analisten, zowel in vaste dienst als op freelance- en interimbasis. Daarnaast zijn er stages en trainieeships op ICT-gebied.
“Een intuïtief werkende kaartautomaat, WiFi en televisieschermen in de trein, je reis plannen met de Reisplanner-app, inchecken met je mobiel zijn voor iedere reiziger vanzelfsprekend en alleen mogelijk dankzij slimme IT-oplossingen die door onze IT’ers worden bedacht én uitgevoerd”, aldus een NS-woordvoerder.
Bij de NS wordt er Agile gewerkt en wordt er ontwikkeld met hulp van onder meer de volgende technologieën: Python, Java8, C#, HTML5, Jenkins, AWS en Microsoft Azure. Op dit moment staan er 25 IT-vacatures op de Werken-bij-de-NS-website, waaronder die van een ervaren SAP Mobile Consultant, een ETL-ontwikkelaar en full-stack software engineers.
Eerste hackathon
Eind vorig jaar organiseerde NS voor het eerste een hackathon op het hoofdkantoor in Utrecht. Twaalf teams, bestaande uit 106 deelnemers van externe hackers en NS’ers met IT skills, presenteerden hun ideeën aan een 4-koppige jury. Uiteindelijk gingen de bedenkers van de verloren voorwerpen app met de winst naar huis. Dit is een app waarmee een foto gemaakt kan worden van een verlopen voorwerp. De software herkent dan zelf de kenmerken van dit item en vult deze aan, bijvoorbeeld een zwarte tas of blauwe paraplu, wat een conducteur enorm veel tijd scheelt. Er zijn maar liefst 140.000 verloren voorwerpen per jaar en 40% komt niet terug bij de eigenaar, mede door het omslachtige proces.
Andere winnende ideeën waren een app waarbij de reiziger zelf meldingen en storingen kan doorgeven door het scannen van een QR-code op het vertrekbord of in de trein zelf en de wiebelapp. Door het schudden van de trein ervaren veel conducteurs nek- en rugklachten. Met de wiebelapp krijgt de conducteur via de smartwatch een melding als er een traject is met slechte rails of veel wissels. Op dat moment kan de conducteur even gaan zitten of zichzelf vasthouden.
Softwareproblemen Intercity Direct
Deze week werd bekend dat de softwarefout die regelmatig zorgt voor storingen van de Intercity Direct (IC Direct) en de Intercity Brussel (IC Brussel) voorlopig niet wordt opgelost. De storingen zijn het gevolg van de afstemming tussen twee beveiligingssystemen. Een oplossing is voorlopig niet in zicht. Gemiddeld valt er tien keer per week een Traxx-locomotief uit, schat machinist Wieger Mulder in De Telegraaf. In het kort komt het er op neer dat de twee boordcomputers geregeld verschillend reageren op identieke signalen van de trein en de baanbeveiliging, zegt Geert Jan Bazuin, hoofd vlootmanagment van NS in de Volkskrant. Als de beide systemen niet dezelfde uitkomst geven, gaat de trein vol in de remmen, zonder waarschuwing vooraf.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee