Overslaan en naar de inhoud gaan

'Omscholers, help werkgevers bij verdere ontwikkeling van junioren'

De krapte op de techarbeidsmarkt raakt ook werkgevers in het noorden van Nederland. Om de mismatch tussen vraag en aanbod te verkleinen, startte omscholingsprogramma Make IT Work in 2019 een Noordelijke variant. Uit een nieuw kwalitatief onderzoek van de Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool blijkt dat werkgevers de instroom van nieuwe medewerkers uit dat programma erg waarderen, al hebben zij ook een aantal verbeterpunten, die ook voor andere omscholers relevant kunnen zijn.
onderwijs
© CC0/Pixabay License
CC0/Pixabay License

Make IT Work startte in 2015 als een initiatief van de Hogeschool van Amsterdam. Bijzonder aan het omscholingsprogramma is dat de werving en selectie van nieuwe kandidaten en werkgevers door de Hanzehogeschool Groningen worden georganiseerd en dat nieuw talent al direct bij de start gematcht wordt met een toekomstige werkgever, waar ze na een fulltime opleiding van vijf maanden aan het werk gaan om praktijkervaring op te doen. Na de eerste arbeidsovereenkomst van een half jaar gaan werkgever en omscholer in gesprek voor een nieuw contract.

Die matching – waarbij ook goed gelet wordt op houding, competenties en motivatie om in de IT te gaan werken - wordt ook door werkgevers uit Noord-Nederland als pluspunt gezien, blijkt uit het onderzoek van de Hanzehogeschool Groningen en NHL Stenden Hogeschool, waarvoor onderzoekers in gesprek gingen met zo’n 35 grote en kleine werkgevers in Noord-Nederland. Bovendien wordt via omscholing op regionaal niveau gezocht naar oplossingen voor de krapte, wat als positief wordt gezien.

Dat de instroom op de arbeidsmarkt op deze manier groeit, wordt ook erg gewaardeerd. “Het boort nieuwe bronnen van sterk gemotiveerde en in IT-geïnteresseerde zij-instromers aan die niet vanzelf in beeld komen via de meer reguliere vormen van werving en selectie.” Bovendien zou via Make IT Work meer focus op soft skills komen, die steeds belangrijker worden gevonden.

Junioren verder doorontwikkelen

Toch kunnen bepaalde zaken nog beter, aldus het onderzoek, waarin ook diverse aanbevelingen genoemd worden. Een opvallende is het advies om in te zetten op de ontwikkeling van aanvullende ondersteuning van werkgevers bij de doorontwikkeling van kandidaten die na de omscholing bij een werkgever aan de slag gaan.

De werkgevers geven in het onderzoek namelijk aan dat het beperkte aantal senior personeelsleden dat er is snel overbelast raakt, wat voor sommigen zelfs een reden is om geen junioren meer te werven. “Senioren hebben op dit moment eenvoudigweg niet voldoende tijd om nieuwe junioren te kunnen inwerken en verder op te leiden. De uitvoering van het projectwerk vraagt nu al meer tijd dan zij feitelijk beschikbaar hebben”, aldus het onderzoek.

Door aanvullende ondersteuning te ontwikkelen voor de doorontwikkeling van de kandidaten, worden de senioren ontlast en worden werkgevers meer gestimuleerd om junioren te werven. “Deze ‘fase 2’-ondersteuning kan in de vorm van hybride opbouw/afbouw van tijd die senioren zelf steken in opleiden en/of werken, inclusief behoud van het onderlinge contact tussen kandidaten in het eigen cohort.”

Meer maatwerk

Een andere opvallende aanbeveling is om meer in te zetten op maatwerk rondom wensen van deelnemende werkgevers. Kleinere werkgevers geven in het onderzoek namelijk aan dat zij graag meer maatwerk willen zien dat aansluit bij de specifieke technologie die zij veel gebruiken. Grote werkgevers willen de inhoud van de opleiding graag verbreden, om tegemoet te komen aan de diversiteit van technologie die ze voor klanten ontwikkelen en de diversiteit in rollen die ze spelen.

“Probeer op inhoud meer te clusteren rondom specifieke sectoren, technologie, talen en/of vaardigheden. En verken de meerwaarde om de opleiding ook volledig online aan te bieden”, aldus de onderzoekers.

Ook wordt geadviseerd om werkgevers die daar behoefte aan hebben meer in contact te brengen met de organisatie en kandidaten om zo de onderlinge betrokkenheid te vergroten. Ondanks dat Make IT Work in the North daar al bewust sterk op inzet, wil een deel van de deelnemende werkgevers (nog) meer op de hoogte worden gehouden van de voortgang van de opleiding en hun kandidaten. En zouden ze hun kandidaten nog vaker dan nu al gebeurt, aanwezig willen laten zijn op de locatie van hun toekomstige werkgevers.

Zo wordt geadviseerd om mogelijkheden te creëren waarbij personeel al dan niet tijdelijk door kan stromen naar andere werkgevers of projecten. “Dit zorgt voor meer onderlinge samenwerking en vertrouwen en een groeiend besef dat de regio op die manier sterker kan zijn dan wanneer werkgevers vooral elkaars concurrent zijn.”

De aanbevelingen uit het onderzoek zijn gedeeld met de projectorganisatie van Make IT Work, aldus de onderzoekers. Vanuit Make IT Work wordt in gesprek met werkgevers bekeken welke aanpassingen op korte en lange termijn realistisch zijn. Daarnaast wordt vanuit Make IT Work actief meegedacht over de rol van de werkgever bij de onboarding van de omscholers.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in