PWC: Robot krijgt belangrijke rol in oplossing personeelstekort
Softwarematige robots, kunstmatige intelligentie (AI) en robotarmen rekent PWC in het rapport niet onder de servicerobots. Medische robots daarentegen wel, zegt PWC-hoofdeconoom Jan Willem Velthuijsen in het Financieele Dagblad. AI kan het functioneren van de servicerobots echter wel nog sterk verbeteren.
PWC ziet nieuwe toepassingen in de retail, horeca en zorg, zeker als de servicerobots met behulp van kunstmatige intelligentie beter kunnen gaan communiceren. Ook betere inzet van 5G-mobielenetwerken kan de inzet van servicerobots een impuls geven.
De transport en logistieksector kan echter het best profiteren van de inzet van servicerobots. Volgens PWC kan het aantal vacatures daar met de helft worden teruggebracht. Het gaat volgens PWC om zo'n 65.000 openstaande posities. Maar ook in de bouw kan het aantal vacatures dalen met 46% en in de groot- en detailhandel 36%.
Meer salaris mogelijk
De productiviteit van de werknemers groeit door de inzet van de robots. Dat kan volgens Velthuijsen leiden tot salarisverhogingen met name voor zorgmedewerkers en onderwijzers, voor wie de productiviteitsgroei de afgelopen jaren is achtergebleven doordat zij minder konden profiteren van automatisering.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee