Recordaantal bedrijven en scholen doen mee aan Girlsday
Bij IBM werden de meiden toegesproken door Cocky Booy (VHTO) en Harry van Dorenmalen (IBM). Daarna volgden pitches door vier ICT-vrouwen - medewerksters van IBM en IT-studentes, die kort vertelden over hun keuze voor bèta, techniek en ICT en hun ervaringen. Verder kregen de meisjes een inleidend college van IBM en legde schaatscoach Renate Groenewold uit hoe zij techniek gebruikte in het optimaliseren van haar schaatsploeg.
Tot slot werden er nog vijf verschillende workshops gegeven:
1) Watson: hoe kunnen computers de dokter helpen?
2) Smarter Planet: hoe kan jij helpen de wereld slimmer te maken?
3) Smilez: hoe komen briefkaarten tot leven met je smartphone?
4) Robots programmeren
5) Marble Ramp: hoe controleer je een constructie
Maatschappelijke relevantie
IBM vindt het belangrijk vrouwen te enthousiasmeren voor een opleiding en een baan in de ICT. “ICT wordt in steeds meer sectoren vast onderdeel van de bedrijfsstrategie en wordt steeds vaker ingezet om maatschappelijke uitdagingen op het gebied van energie, transport en gezondheidszorg op te lossen. Voor veel vrouwen is de maatschappelijke relevantie van ICT een reden om zich in die richting te specialiseren”, zei Harry van Dorenmalen, CEO van IBM Nederland.
Meer meiden kiezen voor techniek
Door diverse inspanningen van VHTO, overheid, onderwijs en bedrijfsleven kiezen steeds meer Nederlandse meisjes in het voortgezet onderwijs voor exacte vakken. Ook het aantal vrouwelijke bèta/technische studenten neemt toe ten opzichte van het vorige collegejaar: in het hbo met 20% in het wo met 14%. Overigens schommelt het aantal vrouwelijke ICT-studenten al jaren rond de 10 procent.
Volgens Nederland ICT is het tekort aan goed opgeleide ICT’ers zeker nog niet opgelost. De komende jaren zal de vraag hiernaar verder oplopen, verwacht de branchevereniging.
Klik hier voor de lijst met deelenemende bedrijven en scholen aan Girlsday 2014.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee