Overslaan en naar de inhoud gaan

Technologiebedrijven weer gewild als werkgever

Dat blijkt uit de tiende editie van Incompany 500, het jaarlijkse onderzoek naar de spontane aantrekkingskracht en reputatie van organisaties onder 5000 hoogopgeleide professionals, dat werd uitgevoerd door Motivaction.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Technologiebedrijven in trek

Al tien jaar zijn het de grootste Nederlandse consumentenmerken die dit onderzoek domineren. In de eerste negen jaar dat het onderzoek werd gehouden, veranderde de samenstelling van de top 9 nooit. Dit jaar lukt het een technologiebedrijf om hier verandering in te brengen: ASML passeert ABN Amro en KPN en eindigde op de achtste plaats. In 2013 eindigde het bedrijf uit Veldhoven nog als tiende, in 2012 werd het zestiende.

Technologiebedrijven zijn volgens Incompany in trek bij werknemers, zakenpartners en investeerders. In de top 3 verdrijft Philips Rabobank – die in 2009, 2010 en 2011 nog won – naar plaats drie. Microsoft won de ranking in de sector IT voor het derde jaar op rij. Overigens bleef de top vier volledig intact (zie ranglijst hieronder). Atos maakt een opvallende come-back en ook Sogeti is weer in opmars. Exact verloor juist aanzienlijk terrein.

Top15 IT-sector:

‘14 ‘13 ‘12
Microsoft 1 1 1
IBM 2 2 2
Capgemini 3 3 3
Hewlett-Packard 4 4 4
Atos 5 9 7
Unit4 6 7 13
Sogeti 7 14 8
Oracle 8 6 6
Dell 9 5 5
Ordina 10 10 12
Sap 11 13 9
Exact 12 6 11
Infor 13 - -
AFAS 14 11 14
Centric 15 12 10



Top10 Technologiesector:

‘14 ‘13 ‘12
Philips 1 1 1
ASML 2 2 2
Apple 3 3 3
Samsung 4 4 8
Siemens 5 5 5
TomTom 6 6 4
Sony 7 7 6
Stork Technical Services 8 8 7
NXP 9 - 9
Cisco 10 9 10



Top5 Telecomsector:

‘14 ‘13 ‘12
KPN 1 1 1
Ziggo 2 3 2
Vodafone 3 2 3
T-Mobile 4 6 5
UPC 5 4 4

Ook hoge reputatiescores voor ASML en Apple

Het reputatieonderzoek kent dit jaar een opvallende winnaar. Als van de honderd organisaties met de grootste aantrekkingskracht de reputatie wordt gemeten, komt het Rijksmuseum daar als winnaar uit. Het Rijksmuseum krijgt de allerhoogste scores voor zijn betrouwbaarheid, soliditeit en succes. Andere topnoteringen in het reputatieonderzoek zijn weggelegd voor onder meer ASML en Apple, die ook al hoog eindigen in het onderzoek naar aantrekkingskracht. “In beide onderzoeken floreren is de heilige graal voor organisaties”, gelooft René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. “Voor duurzaam succes heb je zowel een goede reputatie als een grote aantrekkingskracht nodig. Het zijn bijzondere bedrijven die dat voor elkaar krijgen.”

Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staat in Incompany 500-editie 2014.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in