Verkoop, zonder te verkopen
Google eens op ‘verkoper’ en ‘consultant’. Bestudeer de profielfoto’s die Google jou voorschotelt. Met jouw (foute) beeld van de verkoper wijs jij de verkopers foutloos aan. Stel jezelf vervolgens eens de vraag: van wie zou je kopen? Laat me raden: van de consultants. Besef: van jou dus.
Zelf was ik ca 25 jaar accountmanager bij een grote IT-organisatie. Mijn specialiteit was het genereren van nieuwe klanten, new business development. Ik volgde diverse salestrainingen. Veelal met tegenzin, want wat men mij probeerde bij te brengen was stereotype salesgedrag. Gedrag waar ikzelf, en velen met mij, een broertje dood aan hebben. Stereotype salesgedrag zoals bijvoorbeeld het opgezegd afraffelen van een soort reclameboodschap van twintig à dertig seconden, de elevator pitch. Uit onderzoek onder commerciële collega’s bleek dat niemand de elevator pitch toepaste. Of je wordt geleerd hoe je bezwaren moet pareren van de potentiële koper. Stereotype salesgedrag genereert namelijk bezwaren.
Ondanks de vele salestrainingen verkocht ik nauwelijks een pepernoot. Desondanks was ik toch redelijk succesvol en werd ik door collega's bestempeld als een instituut, een intrinsieke sales.
Laten kopen
Het geheim? Ik verkocht niet. Ik liet kopen. Positief afwijkend dus. Dat deed ik niet met een verkopers-, maar met een hulpverlenersmentaliteit. Een verkoper wil verkopen, zijn omzettarget halen. Een hulpverlener wil helpen mits die behoefte aan hulp bestaat. Hij leeft zich in zonder winstbejag. Een leuke bijkomstigheid is dat het ‘slachtoffer’ ook nauwelijks bezwaren maakt en veelal de geboden hulp op prijs stelt.
Een veelgehoorde klacht van IT-werkgevers is het gebrek aan ondernemerschap in het veld.
Beste (gedetacheerde) IT-consultant. Durf jouw opdrachtgever eens wat vragen te stellen. Bijvoorbeeld:
- Wat zijn de plannen m.b.t. …?
- Welke uitdagingen zie je tegemoet?
- Heb je daar de capaciteit wel voor?
- Hebben jullie daar ervaring mee?
Wellicht bespeur jij kansen voor jou en/of jouw organisatie. Bied hulp aan. Signaleer en schakel. Je verdubbelt jouw waarde als consultant.
Vraag ik jou als consultant om te gaan verkopen? Nee, want 'to increase revenu, stop selling'. Het Amerikaanse onderzoekbureau Forbes zei het al. Ofwel 'niet verkopen, verkoopt het beste' en dat is ook absoluut mijn ervaring.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee