Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorhoede van onze industrie is de stress allang voorbij

Voormalig chief business officer van Google’s experimentele afdeling Mo Gawdat heeft een formule voor happiness: Geluk ≥ is wat je overkomt – de verwachtingen die je daarbij hebt. De sleutel; schroef je verwachtingen terug, bekijk het leven wat positiever en je geluk neemt toe.
stress
© CC0 Pixabay
CC0 Pixabay

Het is een verrassend eenvoudige formule om uit je hoofd te leren, maar een verdraaid lastige om je aan te houden. Toch is het een handreiking van de technologiesector naar mensen die worstelen met functioneren in de huidige samenleving. Dat zijn er veel en als ik klinisch neuropsycholoog Erik Matser mag geloven – en waarom zou ik dat niet doen? – is het de hoogste tijd voor een soort Deltaplan om een andere levenswijze te bevorderen. Zo is te lezen in de Telegraaf van afgelopen weekend.

Als we niets doen worden we overvoerd door informatie en delven we massaal het onderspit. De schuld van de informatie-overload en werkdruk wordt nogal eens bij onze sector neergelegd en daarom zou daar ook weleens de oplossing kunnen liggen?

Behalve Gawdat heb ik ook auteur Tony Crabbe van de boeken Busy en Nooit meer te druk gesproken over stress. “Drukke agenda’s en uitpuilende mailboxen overweldigen medewerkers en op termijn is dat killing.” Voor zijn boeken deed hij onderzoek bij Microsoft en Disney.

Gawdat en Crabbe doen tal van aanbevelingen tegen infobesitas en stress; zoals belast je hoofd niet te veel met data, leg je smartphone niet naast je bed, neem belangrijke beslissingen als je nog fris bent, focus op je inner circle en zeg geen afspraken met familie of vrienden af, omdat je te druk bent.

De voorhoede van onze industrie zit allang op een next level. Tijd dat de ‘gewone mens’ volgt. Bestaan er al organisaties waar de geluksformule van Gawdat of dé quote van Crabbe ‘Alleen sukkels hebben het druk’ op de muur staan?

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in