Vrouwelijke IT'ers profileren zich op Ada Lovelace Day
Best wel aantrekkelijk
Inmiddels hebben al duizenden vrouwelijke IT'ers van over de hele wereld hun foto geüpload. De hashtag ilooklikeanengineer is overigens al langer populair. Het begon enkele maanden terug met een billboard-reclame van een softwarebedrijf en het is uitgegroeid tot een campagne om vrouwen in de techniek zichzelf te kunnen laten zijn. Isis Anchalee (toen nog Isis Wenger geheten) figureerde eerder dit jaar in een wervingsadvertentie van haar werkgever OneLogin. Net als vier andere collega’s van haar. Anchalee is platformontwikkelaar bij OneLogin en het moet gezegd – ze oogt best wel aantrekkelijk. Daarom reageerden vooral mannen op de advertentie met: 'het zal wel een model zijn'.
Geen bimbo
Naarmate het ongeloof groeide en haar foto viraal ging, besloot Anchalee om een tegengeluid te laten horen. Op Medium.com postte ze een blog waarin ze uitsprak hoe ongelukkig ze was met al die aandacht en hoezeer het bimbo-imago dat was ontstaan in tegenspraak is met haar introverte persoonlijkheid. Dat bracht haar op het idee om dat stereotiepe denken eens goed op te schudden. Ze begon op twitter met de campagne #ilooklikeanengineer. Ze plaatste een foto van zichzelf op het medium waarop ze een bordje omhoog hield met die hashtag en ze riep andere vrouwelijke engineers op haar voorbeeld te volgen.
In no-time postten vrouwen in technische functies van over de hele wereld berichtjes en foto’s van zichzelf als steunbetuiging: 'kijk, zo zien wij eruit en we zijn techneut'. Vandaag, op Ada Lovelace Day, is de campagne nieuw leven ingeblazen. Inmiddels hebben al duizenden vrouwelijke engineers hun foto en verhaal gedeeld op Twitter.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee