Vrouwen in IT: bij de werving gaat het al mis
Het zijn vooral vrouwelijke bachelor-studenten met een interesse in een tech-carrière die een uitgesproken mening hebben over gendervooroordelen tijdens het sollicitatieproces, blijkt uit onderzoek van Booking.com onder 6898 respondenten uit diverse Europese landen, waaronder Nederland, maar ook de VS, Brazilië, China, Australië en India.
Hoewel de branche al de nodige inspanningen heeft verricht om het aantal vrouwen en minderheden in de tech-industrie te vergroten, toont het onderzoek aan dat vrouwen al tijdens het sollicitatieproces ervan weerhouden kunnen worden om überhaupt te solliciteren naar functies in de IT-sector. “Ons onderzoek laat zien hoe cruciaal recruitmentactiviteiten van technologiebedrijven zijn om vrouwelijke kandidaten te motiveren voor een rol binnen de tech-sector. Dit heeft betrekking op de manier waarop ze over de branche praten en de functieomschrijvingen die ze plaatsen”, stelt Gillian Tans, CEO van Booking.com.
Mannelijk gecodeerde woorden
Nederlandse in de tech-sector vinden dat de sector de veelzijdigheid van de functies en de carrièrekansen vaak onjuist beschrijft, waardoor de verkeerde mensen worden geworven. Zo denken veel respondenten dat er bij het schrijven van vacatureteksten gebruik wordt gemaakt van subtiele nuances en 'mannelijk gecodeerde' woorden, zoals ‘leidend’ of ‘dominant’, wat het risico met zich meebrengt dat vrouwen zich niet aangesproken voelen en minder vrouwen de betreffende rollen overwegen.
Daarnaast zorgen functieomschrijvingen ervoor dat vrouwen ervan afzien te solliciteren naar niet-technische functies binnen de tech-sector. Meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen (51%) zegt dat dergelijke beschrijvingen niet met vrouwen als doelgroep opgesteld zijn. Het onderzoek van Booking.com toont bovendien aan dat 47% van de Nederlandse vrouwelijke IT’ers en studenten van mening is dat technologiebedrijven de neiging hebben om vooral te communiceren over IT-functies die te maken hebben met programmeren, productontwerp, data-analyse en engineering, wat ten koste gaat van niet-technische functies die even interessant kunnen zijn.
Eerste interactie is cruciaal
Het wervingsproces is een van de eerste interacties die een kandidaat met een organisatie heeft. “Daarom moeten we ervoor zorgen dat er tijdens het sollicitatieproces gendergelijkheid en inclusiviteit is om te voorkomen dat vrouwen al in een vroeg stadium worden buitengesloten en weggestuurd", aldus Tans. “Het is belangrijk dat we als sector beter ons best doen om de verschillende mogelijkheden die er zijn voor een carrière in tech bij vrouwen onder de aandacht te brengen.”
Eenmaal aangenomen worden mannen en vrouwen geconfronteerd met verschillende ervaringen op het gebied van loopbaanontwikkeling en leiderschap. Meer dan de helft van de Nederlandse vrouwen (54%) geeft aan dat ze het gevoel hebben dat ze aan elke functie-eis van een vacature moeten voldoen, terwijl mannen eerder promotie krijgen op basis van hun toekomstige potentieel.
Onvoldoende kansen
Een even groot aantal vrouwen vindt dat de houding en het gedrag dat bij mannelijke collega’s als positief ervaren wordt, bij vrouwen als negatief wordt gezien. Bijna de helft (49%) van de Nederlandse vrouwen vindt dat ze onvoldoende kansen krijgen voor loopbaanontwikkeling of leidinggevende functies.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee