Nederlanders leren liefst online
Klassikaal leren uit de gratie
87% leerde vroeger klassikaal, 34% vindt dat nog steeds de prettigste leermethode en slechts 23% ziet in klassikaal leren de toekomst. Ook het leren in de praktijk kent een lichte daling, met respectievelijk 65%, 57% en 50%. “Ook in de opleidingswereld verdringen digitale vormen van leren de traditionele vormen. Maar de snelheid waarmee de interesse in klassikale opleidingen afneemt, heeft ons enorm verbaasd”, stelt Edgar de Beule, directeur van Markteffect.
Van de geënquêteerden leerde 23% al eens online. 37% vindt het op dit moment de meest prettige leermethode en volgens 50% heeft online leren de toekomst. Ook blended learning wint aan populariteit, getuige de cijfers: 14% van de ondervraagden heeft hier ervaring mee, 33% geeft dit de voorkeur en 35% denkt dat blended learning de toekomst heeft. Maarten Franken, directeur van GoodHabitz stelt dat ook aan zijn omzetcijfers is te merken dat de interesse in online trainingen snel aan het toenemen is. “We verwachten in 2014, net als vorig jaar, onze omzet te kunnen verdubbelen.”
Persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel
Uit de cijfers van Markteffect blijkt verder dat de de Nederlander zijn persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan: 80% vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Opmerkelijk is dat vooral intrinsieke motivaties hieraan ten grondslag liggen. Men wil vooral vaardigheden verder ontwikkelen (77%) en kennis opdoen (77%). De antwoorden 'het is nodig om carrière te maken' en 'het is nodig voor mijn werk' werden beduidend minder vaak genoemd (respectievelijk 26% en 31%).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee