Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterkste krimp mondiale pc-markt ooit

De vraag naar pc's slinkt al jaren door de aanhoudend hoge belangstelling van consumenten voor tablets. Gartner denkt dat de bodem inmiddels is bereikt op onder meer de Amerikaanse markt. In opkomende markten wordt echter een verdere afname van de pc-verkopen verwacht. "In die markten is het eerste internetapparaat waarschijnlijk een smartphone en de eerste computer een tablet. Derhalve zal de vraag naar pc's dalen.''
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Lenovo won tegen het eind van 2013 de nek-aan-nekrace met HP om de eerste plaats in de pc-markt. Het Chinese concern verkocht 53,3 miljoen pc's, goed voor een marktaandeel van 16,9 procent. De Amerikaanse rivaal had met 51,3 miljoen stuks een marktaandeel van 16,2 procent. Lenovo won daarmee 2 procentpunt aan marktaandeel ten opzichte van 2012, terwijl HP 9,3 procentpunt verloor.

In het vierde kwartaal werden er wereldwijd 82,6 miljoen pc's verkocht, een daling van 6,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Volgens Gartner zijn de verkopen nu zeven kwartalen op rij gedaald. Lenovo verkocht 14,9 miljoen pc's wereldwijd en had daarmee een marktaandeel van 18,1 procent. HP was ook hier de nummer 2 met 13,6 miljoen stuks ofwel 16,4 procent van de markt.

Lenovo moest op de Amerikaanse markt HP, Dell en Apple voor zich dulden. HP verkocht 4,2 miljoen pc's in de VS in het vierde kwartaal en had daarmee 26,5 procent van de markt in handen. Dat is wel een daling van ruim 10 procentpunt op jaarbasis. Lenovo had met ruim 1,5 miljoen stuks een aandeel van 9,7 procent tegen 8,6 procent een jaar eerder.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in