AT&T legt 600 miljoen dollar toe op iPhone
Daar zijn de iPhone-partners op de Amerikaanse markt nu van teruggekomen: Apple krijgt de verkoopomzet van het apparaat, aangevuld met naar verwachting 600 miljoen dollar per jaar subsidie van AT&T. AT&T houdt de abonnementsinkomsten voortaan zelf.
AT&T doet dat natuurlijk niet voor niets: het verwacht er op termijn met dit financieringsmodel beter uit te springen. iPhone-klanten zijn nu al winstgevender voor AT&T. Gemiddeld zet een iPhone-klant twee maal zoveel om bij AT&T dan een gemiddelde klant met een traditionele mobieltje. En dat terwijl op dit moment nog maar 20 procent van de iPhone-gebruikers het voor AT&T meest lucratieve abonnement heeft, waarbij zowel spraak- als internet- en datadiensten worden afgenomen.
AT&T noemt 2010 als omslagjaar. Om het moment binnen de tijdshorizon te houden, wordt het abonnement op de iPhone wel duurder. De prijs van het goedkoopste abonnement wordt 39,99 dollar per maand voor spraak, en 30 dollar per maand voor datadiensten; dat is 10 dollar meer dan de goedkoopste bundel voor de eerste-generatie-iPhone.
Daarnaast moet de scherpe prijsstelling van de iPhone voor extra klanten zorgen. Analisten gaan ervan uit dat AT&T per iPhone een subsidie van 200 dollar neertelt; dat halveert de prijs van het goedkoopste model dus. Een simpel rekensommetje leert dat – als de analisten het bij het rechte eind hebben - AT&T als gevolg van de subsidie dit jaar en volgend jaar zeker 3 miljoen klanten voor de nieuwe iPhone denkt te werven.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee