Overslaan en naar de inhoud gaan

'Organisaties meten winst uit outsourcing niet'

Uit het onderzoek komt naar voren dat Europese IT- en financiële managers de ROI (Return on Investment) van geoutsourcete taken niet of slecht meten, terwijl ze vaak miljoenen per jaar spenderen aan bedrijfskritische outsourcing-projecten.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het onderzoek is uitgevoerd door Cognizant in samenwerking met Warwick Business School onder CIO’s en CFO’s van de grootste Europese organisaties in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië. De meerderheid van de respondenten besteedt jaarlijks tussen de 5 en 100 miljoen dollar aan outsourcing.

Slechts 43 procent van alle CIO’s en CFO’s heeft een poging gedaan om de financiële impact te meten van outsourcing binnen hun organisatie. Ruim een derde geeft toe nog geen poging te hebben gedaan om de ROI te meten en 20 procent weet niet of ze het überhaupt ooit hebben gedaan. Ruim driekwart van de managers die in het afgelopen jaar minder is gaan outsourcen geeft aan dat er geen duidelijkheid is over de waarde van de investering.

De meetmethodes die door de Europese managers worden ingezet blijven erg vaag en omvatten zelfs ‘handmatige calculaties’. Van de organisaties die het ooit hebben geprobeerd te meten is slechts 1 op de 5 heel zeker van de kwaliteit van die meting. Managers weten vaak wat het kost, maar niet wat de meerwaarde is. Verder komt uit het onderzoek naar voren dat CFO’s beter moeten worden ingelicht over de impact van outsourcing, door de CIO’s waarmee zij samenwerken. Slechts 37 procent van de respondenten zegt tevreden te zijn met de terugkoppeling van de voordelen van outsourcing door de CIO.

“Het onderzoek toont aan dat veel organisaties kansen missen wanneer ze de impact van outsourcing binnen het bedrijf niet goed meten", zegt Santosh Thomas, Vice President Continental Europe bij Cognizant. "Het lijkt alsof het management beslissingen maakt op het gebied van outsourcing die gebaseerd zijn op kostenbesparing op de korte termijn. Echter, de impact van outsourcing gaat veel verder dan de kostenvoordelen op het gebied van arbeid, vaardigheden en andere kostenvoordelen. De beste ourtsoucing-relaties brengen significante verbeteringen met zich mee op het gebied van operationele flexibiliteit en zakelijke processen.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in