'iOS4 degradeerde iPhone 3GS tot baksteen'
Upgrade naar iOS4 bleek dramatisch voor de prestaties
Wofford had haar iPhone 3GS afgelopen zomer opgewaardeerd naar iOS4, de nieuwe versie van het besturingssysteem voor mobiele apparatuur van Apple. iOS4 werd medio juni geïntroduceerd met de nieuwe generatie van Apples smartphone, de iPhone 4. Een deel van de nieuwe functionaliteit van iOS 4 was volgens de fabrikant ook geschikt voor de oudere modellen.
Net als sommige andere gebruikers van de iPhone 3G en 3GS kreeg Wofford na de upgrade te maken met allerlei problemen. Haar toestel reageerde trager dan voorheen op toetsaanslagen, af en toe ‘bevroor’ het beeldscherm en de batterij raakte sneller leeg dan met de vorige versie van iOS, voorheen bekend als iPhone OS. Het resultaat: “Een toestel met weinig meer gebruikswaarde dan een presse-papier”, aldus de 28 pagina’s tellende aanklacht.
'Nadelige gevolgen upgrade op voorhand bekend bij Apple'
Volgens de aanklacht wisten de technici van Apple dat iOS4 de prestaties van de 3e generatie iPhone ‘substantieel zou aantasten’. Apple zou dit feit hebben verdoezeld. Ondanks de ‘duizenden’ ontvangen klachten talmde Apple bijna 3 maanden voordat het enige stappen ondernam. Wofford betoogt dat zij en andere eigenaren van een iPhone 3G of 3GS nooit hadden opgewaardeerd als ze hadden geweten wat de negatieve gevolgen voor de performance zouden zijn.
Mogelijk grote schadeclaim via groepsrechtzaak
Wofford heeft de rechtbank gevraagd haar zaak tot een zogeheten ‘class action suit’, een groepsrechtszaak, te bestempelen. Andere benadeelden profiteren in dat geval van een positieve uitspraak. Wofford eist een niet nader gespecificeerde schadevergoeding plus 5000 dollar voor iedere gebruiker wiens iPhone 3G/GS door iOS4 tot ‘baksteen’ is gedegradeerd. Verder zou Apple moeten worden verboden zijn bestaande advertentiecampagne voor iOS4 voort te zetten.
Apple heeft tot dusver weinig aandacht besteed aan de klachten over iOS4. In augustus zou topman Steve Jobs een klant in een e-mail hebben beloofd dat ‘binnenkort’ een oplossing beschikbaar kwam, maar over de echtheid van dat mailtje bestaan twijfels.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee