Dell maakt dikke winst

De kwartaalomzet kwam uit op 15,02 miljard dollar. Analisten hadden gemiddeld op 15,4 miljard dollar gerekend. Een jaar eerder verkocht de pc-fabrikant uit Texas voor 14,9 miljard dollar aan hardware, software en IT-diensten.
In grote lijnen stagneerde de omzet uit producten op 12,1 miljard dollar, terwijl diensten 3 miljard dollar binnenbrachten, 6 procent meer dan in het vergelijkbare tijdvak in 2010.
Verschuiving naar producten met hogere marges
Topman Michael Dell spreekt van een ‘solide start van ons boekjaar 2012’. Hij meent dat de forse winststijging laat zien dat ‘onze strategie werkt en de uitvoering verbetert’. Financieel directeur Brian Gladden wijst erop dat Dell steeds meer nadruk legt op producten en diensten met hogere winstmarges dan op pc’s zijn te behalen. De brutomarge lag in het eerste kwartaal op 22,9 procent, versus 16,9 procent een jaar eerder.
Vraag van consumentenzijde daalt sterker dan verwacht
Dat Dell relatief weinig – voor circa 20 procent – afhankelijk is van consumenten en voor 80 procent van zakelijke klanten was afgelopen kwartaal een voordeel. De verkoop aan consumenten viel met 7 procent terug naar 3 miljard dollar, een sterkere daling dan was verwacht. Financieel directeur Brian Gladden wijt de daling onder andere aan verzadiging van de pc-markt in de rijke landen. Ook de opkomst van de tabletcomputer heeft volgens hem duidelijk effect gehad op de pc-verkoop.
Verkoop aan bedrijven groeit met 5 tot 7 procent
De verkoop aan middelgrote bedrijven groeide daarentegen met 7 procent tot 3,8 miljard dollar. Grote ondernemingen leverden 4,5 miljard dollar omzet op, 5 procent meer dan vorig jaar in het eerste kwartaal. De overheid was goed voor 3,8 miljard dollar, een daling van 2 procent.
- Uitgesplitst naar productcategorie had Dell in het eerste kwartaal in het bijzonder succes met servers en netwerkapparatuur. De omzet groeide met 11 procent tot 2 miljard dollar.
- Een scherpe daling in de levering van EMC-producten leidde tot 13 procent omzetdaling in de categorie storage, ondanks het feit dat Dells eigen opslagproducten (Compellent, EqualLogic, PowerVault, DX Object Storage) 11 procent beter verkochten dan een jaar geleden.
- Mobiele producten (laptops) brachten 4,7 miljard dollar binnen, 3 procent meer dan vorig jaar.
- Anderzijds viel de verkoop van bureau-pc’s met 8 procent terug tot 3,3 miljard dollar.
Voor het lopende, tweede kwartaal verwacht Dell een omzetgroei van circa 5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal. Het bedrijf gaat uit van 5 tot 9 procent groei voor het hele boekjaar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee