Gartner: 'IT-afdeling krijgt minder te zeggen over IT-budget'
Gartner ziet 'consumerization' als de drijvende kracht achter grote veranderingen in de manier waarop IT het bedrijf binnenkomt. Naarmate gebruikers vaker zelf beslissen welke apparaten gebruikt worden, zullen managers van afdelingen meer controle krijgen over de IT-bestedingen. Dat wordt nog versterkt door de verschuiving naar het afhandelen van zaken online. Steeds meer bedrijfsinvesteringen krijgen daardoor een IT-karakter.
De marketingmanager beheert binnenkort een groter IT-budget dan de IT-manager, denkt Gartner. Maar ook de cloud en social media spelen in Gartners verwachtingen voor de komende jaren een grote rol.
Gartner heeft zijn visie op de toekomst samengevat in een elftal stellingen:
- Rond 2011 zullen goedkope clouddiensten 15 procent afsnoepen van de omzet van de grote outsourcingsdienstverleners. Gartner ziet een parallel met de veranderingen die prijsvechters in de luchtvaart teweeg brachten. De markt voor IT-dienstverlening staat aan de vooravond van een omwenteling. En het gaat niet om klein bier: er gaat wereldwijd een biljoen dollar in om.
- De investeringszeepbel in sociale netwerken springt op afzienbare termijn uit elkaar. Voor de consumentenmarkt in 2013, voorspelt Gartner, voor de zakelijke markt in 2014. Er springen simpelweg te veel aanbieders in deze uiteindelijk toch beperkte markt.
- Rond 2016 leest hooguit de helft van de ontvangers zijn e-mail nog voornamelijk via zijn desktopclient. Of, met andere woorden: het gebruik van Outlook zal fors afkalven. Gartner verwacht een 'adembenemende' verschuiving in de markt richting browserapplicaties, tablets en smartphones.
- Rond 2015 zal het aantal projecten waarin mobiele applicaties voor smartphones en tablets worden ontwikkeld vier maal zo groot zijn als het aantal pc-gerichte projecten. Gartner ziet daarvoor twee redenen: 90 procent van de groei in adoptie van nieuwe apparatuur komt voor rekening van mobiele platforms, de komende vier jaar, en de mobiele platformen bieden innovatieve mogelijkheden die softwareontwikkeling een impuls zullen geven.
- Rond 2016 zal 40 procent van de bedrijven een bewijs van onafhankelijke beveiligingstests een voorwaarde maken voor alle clouddiensten. Zo’n algemene certificering zal voor de betrokken bedrijven de plaats in kunnen nemen van specifieke tests op de applicaties die zij in de cloud draaien.
- Eind 2016 zal meer dan de helft van de 1000 grootste bedrijven ter wereld gevoelige klantgegevens in de cloud opslaan. Bedrijven staan onder druk om operationele kosten te verlagen. 20 procent van de bedrijven is al begonnen klantgegevens in de cloud te zetten, vaak in hybride oplossingen; die trend zal doorzetten, verwacht Gartner.
- Tegen 2015 zal 35 procent van de IT-bestedingen in bedrijven van buiten het IT-budget komen. De nieuwe generatie heeft de IT-afdeling lang niet altijd meer nodig om de IT-context voor een oplossing te bedenken en te creëren; als gevolg daarvan zal een deel van het IT-budget overgeheveld worden naar de budgetten van de businessunits.
- Rond 2014 zal 20 procent van de Aziatische productie van eindproducten die in de VS geconsumeerd worden, overgeheveld zijn naar Noord- en Zuid-Amerika. Stijgende olieprijzen, stijgende lonen in lagelonenlanden en de verborgen kosten van outsourcing hollen het kostenvoordeel uit. Bedenkingen op politiek vlak en in milieu-opzicht doen de rest, denkt Gartner.
- Tot en met 2016 zal de financiële schade door cybercrime met 10 procent per jaar groeien. Aanvallers raken steeds meer belust op direct geldelijk gewin, en de opkomst van clouddiensten en de introductie van eigen apparatuur introduceren nieuwe inbraakmogelijkheden.
- Tegen 2015 zal bij 80 procent van de clouddiensten een energie-opslag geheven worden. Energiekosten zullen blijven stijgen, en de investeringen in schone energie wegen zwaar op de budgetten van cloudleveranciers. Steeds meer van hen zullen dat vertalen in een opslag voor energiekosten.
- Tot eind 2015 zal meer dan 85 procent van de grootste 500 bedrijven op de lijst van Fortune er niet in slagen concurrentievoordeel uit big data te halen. De snelle aanwas van data maakt het lastig om de informatiezee doelmatig en tijdig te analyseren. De meeste organisaties zijn slecht geëquipeerd om de technische en beheersuitdagingen die dat oplevert aan te kunnen.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee