Overslaan en naar de inhoud gaan

Google ontwikkelt zich tot lobbykanon

Dat blijkt uit onderzoek van The Washington Post naar Googles activiteiten in Washington. Googles lobby-activiteiten begonnen 9 jaar geleden met 1 man en een positie ergens onderaan de lijst van lobbyisten naar besteed bedrag. In 2012 hoefde het alleen General Electric voor zich te dulden in totale lobbybestedingen. Google opent deze zomer een kantoor in Washington met een oppervlakte van 55.000 vierkante voet - ongeveer evenveel als het Witte Huis telt.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

En aan politieke actiegroepen en partijen gaf Google in 2012 900.000 dollar. Van de IT-bedrijven gaf alleen Microsoft meer aan politieke instellingen: ruim een miljoen dollar.

Belangrijker nog in Googles inspanningen zijn de relaties die het legt met brancheorganisaties, belangengroepen en denktanks die in Washington wat in de melk te brokkelen hebben. Sinds 2010 is het aantal van dit type organisaties waarmee Google gelieerd is, gestegen van 68 naar 135.

Universiteit ingeschakeld om meningen te masseren

The Washington Post is wat uitgebreider gedoken in een aantal van die relaties. Een heel opmerkelijke is bijvoorbeeld de relatie met het Law & Economics Center van de George Mason University. Dat krijgt al een aantal jaren donaties van Google - vorig jaar 350.000 dollar. Die faculteit nam in de zomer van 2011 het initiatief voor een reeks academische conferenties over concurrentie bij zoeken op internet - kort voordat de Federal Trade Commission aankondigde dat zij een onderzoek zou starten.

De teneur van die conferentie was dat ingrijpen niet nodig was. Google was wel als sponsor vermeld, maar dat Google de organisatoren van de conferentie lijsten met potentiële sprekers toestuurde, was niet publiekelijk bekend. Laat staan dat duidelijk was dat Google spreadsheets aan de organisatoren had gestuurd met namen van leden van het Amerikaanse Congres en medewerkers van de Federal Trade Commission, het Amerikaanse ministerie van Justitie en de Amerikaanse variant van het Openbaar Ministerie, die de universiteit zou moeten uitnodigen. De meningsbeïnvloeding had duidelijk succes. De FTC kwam tot de conclusie dat juridisch ingrijpen niet nodig was.

Negatief effect van Snowdens onthullingen voorkomen

Op dit moment is Google vooral bezig met de gevolgen van de onthullingen van Edward Snowden, constateert The Washington Post. En daar heeft het groot belang bij. Google wil vooral voorkomen dat de aanzwellende onvrede in Amerika overslaat op gegevensverzameling door bedrijven. En daar heeft het wel wat voor over. Eén van de partijen die het aan zich heeft weten te binden in dit initiatief, kreeg daarvoor volgens The Washington Post 'ad words' ter waarde van 480.000 dolla.

Het volledige artikel is te vinden op de website van The Washington Post.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in