Google ontwikkelt zich tot lobbykanon
En aan politieke actiegroepen en partijen gaf Google in 2012 900.000 dollar. Van de IT-bedrijven gaf alleen Microsoft meer aan politieke instellingen: ruim een miljoen dollar.
Belangrijker nog in Googles inspanningen zijn de relaties die het legt met brancheorganisaties, belangengroepen en denktanks die in Washington wat in de melk te brokkelen hebben. Sinds 2010 is het aantal van dit type organisaties waarmee Google gelieerd is, gestegen van 68 naar 135.
Universiteit ingeschakeld om meningen te masseren
The Washington Post is wat uitgebreider gedoken in een aantal van die relaties. Een heel opmerkelijke is bijvoorbeeld de relatie met het Law & Economics Center van de George Mason University. Dat krijgt al een aantal jaren donaties van Google - vorig jaar 350.000 dollar. Die faculteit nam in de zomer van 2011 het initiatief voor een reeks academische conferenties over concurrentie bij zoeken op internet - kort voordat de Federal Trade Commission aankondigde dat zij een onderzoek zou starten.
De teneur van die conferentie was dat ingrijpen niet nodig was. Google was wel als sponsor vermeld, maar dat Google de organisatoren van de conferentie lijsten met potentiële sprekers toestuurde, was niet publiekelijk bekend. Laat staan dat duidelijk was dat Google spreadsheets aan de organisatoren had gestuurd met namen van leden van het Amerikaanse Congres en medewerkers van de Federal Trade Commission, het Amerikaanse ministerie van Justitie en de Amerikaanse variant van het Openbaar Ministerie, die de universiteit zou moeten uitnodigen. De meningsbeïnvloeding had duidelijk succes. De FTC kwam tot de conclusie dat juridisch ingrijpen niet nodig was.
Negatief effect van Snowdens onthullingen voorkomen
Op dit moment is Google vooral bezig met de gevolgen van de onthullingen van Edward Snowden, constateert The Washington Post. En daar heeft het groot belang bij. Google wil vooral voorkomen dat de aanzwellende onvrede in Amerika overslaat op gegevensverzameling door bedrijven. En daar heeft het wel wat voor over. Eén van de partijen die het aan zich heeft weten te binden in dit initiatief, kreeg daarvoor volgens The Washington Post 'ad words' ter waarde van 480.000 dolla.
Het volledige artikel is te vinden op de website van The Washington Post.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee