KPN voelt druk in Duitsland
Duitsland is normaal gesproken de belangrijkste groeimotor voor KPN. In Nederland heeft het concern al langer moeite om te groeien door de sterke concurrentie. Volgens KPN zijn klanten in Duitsland steeds meer gevoelig voor aanbiedingen om hun kosten omlaag te brengen, waardoor de aanbieders nieuwe abonnementen hebben geïntroduceerd met een sterke focus op de prijs. KPN is met het merk E-Plus uitdager in de markt, die verder bepaald wordt door T-Mobile (Deutsche Telekom), Vodafone en O2 (Telefónica).
KPN heeft last van concurrentie over de volle breedte
Telefónica kondigde deze maand een gedeeltelijke beursgang aan van zijn Duitse dochter. Volgens analist Tom Muller van Theodoor Gilissen kan de aanloop naar deze beursgang de concurrentie hebben verscherpt. “We zien de concurrentie over de volle breedte dus niet alleen van Telefónica. We verwachten dat dit ook zal aanhouden. Daarom hebben we hier al in het tweede kwartaal op geanticipeerd door nieuwe abonnementen te introduceren”, zei topman Eelco Blok van KPN.
KPN handhaaft desondanks de verwachtingen voor 2012 van onder meer een ebitda-resultaat van tussen de 4,7 en 4,9 miljard euro.
Marktaandeel in Nederland blijft min of meer stabiel
In Nederland bleef het marktaandeel op zowel de mobiele markt (44 procent) als de breedbandmarkt (39 procent) relatief stabiel. De omzet daalde hier echter door een daling in het telefoonverkeer. De Belgische activiteiten deden het relatief goed. Hier steeg de omzet met 1,5 procent tot 201 miljoen euro.
KPN verwacht dat de marktomstandigheden voorlopig uitdagend blijven. Het bedrijf merkt op al buiten het gewenste financiële raamwerk te zitten. “We verwachten dat deze situatie de komende kwartalen zal doorzetten”, zei Blok. Het concern beoogt een schuldenratio (de verhouding tussen schuld en ebitda) van tussen de 2 en 2,5. Nu ligt dat cijfer op 2,7.
Relatie met grootaandeelhouder America Móvil is "prima"
De relatie met grootaandeelhouder América Móvil is “prima”, aldus Blok. “We zullen binnen een bepaalde periode ook resultaten gaan halen. In eerste instantie zijn die gericht op synergie tussen KPN en América Móvil, maar wat inkoopvoordelen betreft ligt het voor de hand om Telekom Austria daar heel snel aan toe te voegen.”
.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee