KPN ziet aanhoudende druk op mobiele markt
Blok heeft er evenwel vertrouwen in dat de producten van KPN onderscheidend genoeg zijn om de toegenomen concurrentie het hoofd te bieden.
Zo verwacht het bedrijf in het eerste kwartaal van volgend jaar als eerste in Nederland een landelijk dekkend 4G-netwerk te kunnen aanbieden. Toch moest de topman erkennen dat de heftige concurrentie voorlopig nog wel aan de resultaten zal blijven vreten.
Succes met gebundelde diensten
De groei van de dienstverlening aan consumenten thuis zette het afgelopen kwartaal door. "Dat is momenteel toch wel een beetje het paradepaardje van KPN'', zei Blok. KPN heeft succes met de verkoop van gebundelde diensten, zoals pakketten met zowel telefonie als breedbandinternet en interactieve televisie, en zal zich daar de komende tijd op blijven richten.
Door zijn producten en diensten te vereenvoudigen denkt het bedrijf de kosten, die in het derde kwartaal al 3,4 procent lager waren dan een jaar eerder, verder te kunnen terugdringen. "Er zijn op dat gebied nog wel wat slagen te maken'', zei Blok. KPN heeft sinds 2011 zijn personeelsbestand met 4200 voltijdsbanen uitgedund. In totaal komen tussen de 4500 en 5000 banen te vervallen.
Als de herstructurering is afgerond, zullen de verbeteringen op het operationele vlak zich volgens Blok ook gaan vertalen in betere financiële resultaten. Dat effect moet in de loop van volgend jaar zichtbaar worden, verwacht de topman.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee