Microsoft promoot Windows 8 via winkelketen
Microsoft zal 1200 verkopers van Best Buy opleiden. Zij komen uitsluitend in de nieuwe Windows-shops komen te werken. Zelf zal Microsoft zo'n 100 eigen medewerkers stationeren in de winkels.
Ook andere producten van Microsoft krijgen een plaats
Naast pc's met Windows 8 - en later dit jaar Windows 8.1 - zullen deze 'mini-stores' ook andere producten van Microsoft zoals Windows Phone, de spelcomputer Xbox en softwarepakketten als Office etaleren. In feite zullen de Windows-stores een groot deel van de computerafdeling in de filialen van Best Buy vervangen.
Door de deal met Best Buy vergroot Microsoft 'zijn' verkoopoppervlak in één klap met een factor 10. Opvallend is wel dat Microsoft niet kiest voor een grote uitbreiding van zijn eigen winkelorganisatie, die nog steeds een bescheiden omvang heeft. Apple heeft het afgelopen decennium grote successen geboekt mede dankzij zijn uitdijende keten van Apple Stores.
Winkels moeten de 'Windows-ervaring' laten zien
Chris Caposella, hoofd marketing van Microsoft, zei tegen persbureau Bloomberg dat zijn bedrijf met het nieuwe initiatief een winkelomgeving wil creëren "die de Windows-ervaring laat zien". Ook bij andere besturingssystemen als Android en iOS draait het volgens hem om die 'beleving'.
Eerder zei Tami Reller, financieel directeur van de Windows-divisie, dat verkopers het verschil tussen Windows 8 en Windows RT goed moeten kunnen uitleggen. Ook moeten ze toelichten waarom Microsoft voor het eerst ook zelf pc's verkoopt in de vorm van de Surface-tablets.
Windows 8 is tot nog toe niet het verkoopsucces dat Microsoft en zijn partners ervan hadden verwacht, al heeft het bedrijf inmiddels meer dan 100 miljoen licenties op het besturingssysteem verkocht. Vooral bedrijven geven merendeels de voorkeur aan Windows 7. De huidige krimp van de pc-markt wordt mede toegeschreven aan de lauwe ontvangst van Windows 8.
Best Buy lijdt onder concurrentie door webwinkels
Het gaat overigens ook Best Buy niet voor de wind. In het eerste kwartaal leed de winkelketen, die gebukt gaat onder toenemende concurrentie van webwinkels, een verlies van 81 miljoen dollar. Het bedrijf probeert het tij te keren door dezelfde prijzen als webshops te garanderen.
Samsung sloot in april al een deal met Best Buy om 1400 eigen mini-stores binnen de vestigingen van Best Buy op te zetten, onder meer om de nieuwe Galaxy S4-smartphone te demonstreren. Daar werken medewerkers die in dienst zijn van Samsung.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee