Overslaan en naar de inhoud gaan

Leuker kunnen we het wél maken!

De Belastingdienst - tegenwoordig bekend om het toeslagenschandaal - heeft ons lange tijd voorgehouden: 'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker'. Ik verklaar nu dat het allebei kan, voor IT in alle soorten en maten bij organisaties in alle sectoren. Eigenlijk is het niet een kwestie van kunnen, maar moeten. Gebruiksgemak leidt naar werkplezier, werkplezier leidt naar productiviteit, en productiviteit leidt naar de Light Side.
Blije werknemer
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Ja, ik ben ook teleurgesteld in minister Hugo de Jonge door zijn gebruik van privémail. Aan de andere kant ben ik ook wel eens een Hugo geweest. Ik bedoel dus wat betreft het omzeilen van een door IT bepaalde manier van werken. Gelukkig was ik geen minister, of anderszins leidinggevende. En gelukkig betrof het geen securitymaatregel die ik omzeilde. Maar ik begrijp dus voor een deel wel waarom er zoveel Hugo's zijn. Omdat we IT niet leuker en ook niet altijd makkelijker maken. Terwijl dat wel kan.

Kijk en vraag eens om je heen: hoeveel valt er te winnen met kleine, soms simpele verbeteringen? Een paar minuten hier, een paar muisklikken daar. Hoeveel keer moet je inloggen en wachten op een systeem? Hoeveel keer moeten gewone werknemers dat doen? Hoeveel werknemers telt jouw organisatie? Hoeveel minuten scheelt dat? En, daar bovenop nog: hoeveel ergernis en werkfrustratie scheelt dat?

Kijk nu eens naar de overheid: hoeveel burgers telt Nederland? En hoeveel scheelt dat; in tijd, moeite, plezier en productiviteit? De Nederlandse overheid wil graag digitale dienstverlening aan de burger bieden, maar daar valt nog een wereld te winnen. Niet alleen met aanbod van digitale diensten, want daarmee zijn we best goed op stoom. Nee, ik heb het over de bruikbaarheid van dat aanbod.

In de vrije markt van het bedrijfsleven kun je als eindgebruiker in theorie zó naar de concurrent gaan. Als die voor minder hetzelfde biedt, of zelfs meer. Dat minder kan dan minder geld zijn, maar ook minder moeite. Waarom winnen sommige gebruikersgerichte startups flink terrein op bekende giganten? Omdat ze zo gebruiksvriendelijk zijn, of in ieder geval daar beter in zijn dan de gevestigde orde.

In de letterlijk begrensde markt van de overheid zit je als eindgebruiker altijd vast aan die ene aanbieder. Net zoals je trouwens als werknemer toch redelijk vastzit aan je huidige werkgever. Shadow-IT zoals Hugo's privémail kan dan het gevolg zijn. Werk dus aan gebruiksgemak, werkplezier en productiviteit. Vermijd de verleiding van de Dark Side. Maak IT makkelijker én leuker.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in