Chrome valt uit de toon zonder 'do not track'-knop
De aangepaste versie van Safari komt deze zomer. Internet Explorer 9 en Firefox 4 gingen Apple's Safari al voor. Google lijkt echter nog niets te ondernemen voor Chrome op dit vlak, mogelijk omdat het bedrijf afhankelijk is van adverteerders die graag over de surfprofielen van internetgebruikers beschikken.
De Federal Trade Commission riep onlangs webbedrijven om de wens van de internetgebruikers, die zij met de 'Do not track'-button uiten, te respecteren. De toezichthouder ziet liever dat bedrijven via zelfregulatie aan privacybescherming doen dan dat er met regelgeving ingegrepen moet worden.
Browser stuurt bericht
Gebruik van de 'Do Not Track'-button zorgt er voor dat de browser voor het laden van de betreffende website een zogeheten 'headerbericht' verstuurt. Daarin laat de internetgebruiker weten niet te willen dat zijn verkeersgegevens worden gebruikt voor het opbouwen van een profiel dat de basis vormt voor het verzenden van gerichte advertenties.
Adverteerders zijn erg gebrand op het gebruik van dergelijke profielen omdat er veel vaker wordt geklikt op advertenties die in de belangstellingssfeer van de internetter zitten.
Ook in Europa werken de nationale overheden aan wetgeving als uitwerking van de in Europees verband opgesteld e-Privacy-richtlijnen. Daarin staat eveneens dat internetgebruikers een mogelijkheid moeten krijgen om het opstellen van gebruikersprofielen te blokkeren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee