Twitter maakt aspiraties nog niet waar
Tot voor kort werd op de hompage alleen gesproken van ‘houd contact met vrienden en familie door antwoord te geven op één simpele vraag: wat doe je op dit moment?’.
Om te meten hoe Twitter momenteel feitelijk wordt gebruikt, namen de medewerkers van Pear Analytics een steekproef van 2000 tweets door 10 dagen lang tussen 11 en 17 uur om het half uur een willekeurige tweet te kiezen. De resultaten geven aan dat de Twitter-gebruikers zich nog grotendeels laten inspireren door de vorige slogan van Twitter.
Van de 2000 berichten karakteriseerde Pear Analytics 40,55 procent als zinloos geleuter, in de categorie: ‘ik ga nu een boterham smeren’. Vlak daarachter, op nummer twee, komt conversatie, waarbij mensen à la instant messaging mededelingen uitwisselen, met 37,55.
De vier andere categorieën de Pear Analytics onderscheidt, bleven op ruime afstand: doorgegeven berichten haalde 8,7 procent, tweets die producten of diensten onder de aandacht brachten waren goed voor 5,85 procent, spam voor 3,75 procent en nieuws was laatste met 3,6 procent
Pear Analytics concludeert dat de potentie – of zo u wilt de aspiraties - van Twitter nog niet zijn gematerialiseerd. Het medium wordt nog steeds voornamelijk gebruikt voor het communiceren van feitjes die voor het overgrote deel van de andere twitteraars niet interessant zijn.
Het onderzoek van Pear Analytics is online in te zien.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee