Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorg heeft onvoldoende grip op IT

Bij werkcontacten met managers in de zorg bleken veel instellingen geen prognose te kunnen geven van de ontwikkeling van de IT-uitgaven in de komende 3 tot 5jaar. Om IT- en informatiemanagement hoger op de zorgagenda te krijgen, stelden Stan Aldenhoven en Jan de Boer, respectievelijk directeur en partner bij KPMG, een boek samen onder de titel: 'IT in de zorg; lees voor gebruik de bijsluiter'. De e-book-versie van het boek is kostenloos te downloaden van de site van KPMG.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

IT-kosten ziekenhuizen gaan richting 14 procent
Aldenhoven: "De Nederlandse zorginstellingen zullen de komende jaren substantieel meer investeren in moderne technologieën om te kunnen voldoen aan de vraag naar betere en innovatieve zorgdiensten. Invoering van nieuwe EPD-systemen en nieuwe toepassingen op het gebied van E-Health en medische techniek dwingen de zorginstelling de komende jaren het applicatielandschap te vernieuwen, de eilandautomatisering op te lossen, de IT-infrastructuur uit te breiden en de organisaties voor IT en medische techniek te professionaliseren."

Volgens De Boer worden ziekenhuizen in toenemende mate gedwongen transparanter te werken en sneller data te leveren, bijvoorbeeld in het kader van bevoorschotting door de zorgverzekeraar: "De huidige IT-systemen zijn daarvoor niet geschikt. Op dit moment liggen de werkelijke IT-uitgaven van een gemiddeld ziekenhuis rond 10 procent van de omzet. Deze uitgaven zullen de komende jaren groeien naar 12 tot 14 procent."

Effectief EPD vergt uniforme taal
In de uitwerking van de informatiestrategie is het EPD volgens KPMG cruciaal: "Het gaat niet om het invoeren van IT, maar om het neerzetten van een betrouwbare informatievoorziening in zijn totaliteit. Hierbij worden processen vanuit de keten ingericht en worden relevante gegevens in het primaire zorgproces (uiteenlopend van medische gegevens, orders en planningsgegevens) eenvoudig, snel en betrouwbaar toegankelijk gemaakt voor de zorgverlener, zijn patiënten en de ketenpartners met wie hij werkt."

"Zorginstellingen die hiertoe in staat zijn, kunnen zich strategisch onderscheiden van andere. Een belangrijke randvoorwaarde voor succes is dat iedereen dezelfde taal spreekt. Alle partijen op het medisch-inhoudelijk gebied moeten vanuit een uniform begrippen- en definitiekader communiceren. Op dit moment is dit nog niet het geval en worden de medische gegevens in het EPD-systeem meestal nog vastgelegd in spreek- of schrijftaal. Daardoor is het gebruik van het EPD-systeem niets anders dan het digitaliseren van het papieren dossier en draagt het niet bij aan de overgang van analoog naar digitaal werken. Als niet breder wordt nagedacht en niet tegelijk randvoorwaarden als 'eenheid van taal' worden gerealiseerd, worden de gewenste veranderingen niet gehaald. Het gaat niet om het invoeren van IT of een adequate beveiliging maar om het neerzetten van een betrouwbare informatievoorziening in zijn totaliteit."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in