Overslaan en naar de inhoud gaan

Muzikale IT-trends

Heeft u al naar HDFM.nl geluisterd? "Real sound, fake music" is hun tagline. Een understatement: alles is fake, muziek, presentatoren, hun beeltenissen, namen, en ook de nieuwsberichten zijn nep net als de reclames. Alles is AI. Kortom, de ultieme elektronische muziek.

Paviljoen Philips Expo58
Wikimedia commons/wouter hagens

Wat niet velen weten, is dat elektronische muziek ook zijn oorsprong in Nederland kende. Bij Philips in de 50er jaren. Op de wereldtentoonstelling van 1958 maakte het bedrijf daarmee een statement door techniek als kunst te presenteren. Een waanzinnig gebouw, met beeld, geluid, lichteffecten, sculpturen.

Dit vervreemdende geheel werd door Le Corbusier geleid onder de naam Poème électronique. Hij trok de avantgardisten Varèse en Xenakis aan voor het echte werk. Door honderden speakers werden van alle kanten bezoekers getrakteerd op multimedia avant la lettre in een gebouw bestaande uit een cluster van negen hyperbolische paraboloïden; op zich al buitenaards. Ondergedompeld in volkomen nieuwe geluiden waarvan velen zich afvroegen: wat is dat eigenlijk? U kunt zich dat nog steeds afvragen want het staat op YouTube met vele beelden van toen.

De discussie over wat nu wel of niet muziek mag heten, woedde toen ook al. En het gebruik van elektronica met sinusgolven, blokgolven, zaagtanden, verstoringen daarop, hun superpositie, faseverschuivingen, en allerlei andere golfbewerkingen werd niet als muziek gezien.

Bijvoorbeeld de geluiden bij de science fiction cultfilm Forbidden Planet mochten geen muziek heten; het was de eerste film met elektronische muziek.

Of neem de welbekende serie Doctor Who: die had elektronische muziek as begintune. Deze space-age-composities moesten worden gerealiseerd, zonder synthesizers of software. Doctor Who werd door een vrouwelijke pionier op het gebied van elektronische muziek gemaakt: Delia Derbyshire. Een mooie minidocu van the making of is het kijken waard.

Er is ook een hele mooie documentaire "Sisters with Transistors" waarin tien vrouwen worden geportretteerd die van groot belang waren voor de ontwikkeling van elektronische muziek. Naast Derbyshire krijg je daarbij ook het duo Bebe en Louis Barron die de muziek maakten voor Forbidden Planet. Hun invloeden zijn tot op de dag van vandaag hoorbaar in de nieuwste trends - alleen zijn filters, patronen en magnetische tape vervangen door software, AI en disks.

Veel luisterplezier met de Backflip Boys met hun top hit: Pak je Kans (ft. Femke de Vries) nu op RadioHDFM.

Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 6 2024. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in