Overslaan en naar de inhoud gaan

Adblock Plus zet deur voor advertenties op een kiertje

Adblock Plus heeft zich met zijn voor advertenties onverbiddelijke portier een trouwe schare aanhangers verworven. Dagelijks gaan naar schatting zo'n 10 miljoen mensen met een met Adblock Plus gewapende browser het internet op. Op die manier blijven ze verschoond van advertentie-uitingen op internet. Adverteerders worden daar niet blij van. Maar ook voor uitbaters van websites die zonder advertentie-inkomsten niet kunnen bestaan - waaronder ook bijna alle nieuwssites - is dat slecht nieuws.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Wladimir Palant, de drijvende kracht achter Adblock Plus, wil die laatste groep kennelijk enigszins tegemoet komen met het concept 'aanvaardbare advertentie', dat afgelopen maand in Adbock Plus 2.0 werd geïntroduceerd. Dat concept moet websites de mogelijkheid bieden een inkomstenstroom te genereren met niet-opdringerige advertenties. Daarvoor moeten de advertenties wel aan een aantal eisen voldoen: bewegend beeld, geluid en dergelijke zijn uit den boze, liever geen beeld maar alleen tekst, en niet meer dan één script dat het laden van de pagina vertraagt (en in het bijzonder hooguit één enkele DNS request). De discussie over wat acceptabele advertenties zijn, kan nog tot aanvullende eisen leiden.

Onduidelijk wie bepaalt wat acceptabel is

Minder duidelijk is op dit moment, hoe bepaald wordt wat acceptabele advertenties zijn. Zeker is wel dat daar geen technische oplossing voor is. Adblock Plus gaat voor het doorlaten van advertenties een 'whitelist' hanteren. Websites kunnen zich op die lijst laten zetten door het afsluiten van een overeenkomst waarin ze beloven de voorwaarden te respecteren. Wie die overeenkomsten afsluit en dus de whitelist gaat beheren, is onduidelijk.

Vooralsnog is whitelisting gratis, maar op termijn zal daarvoor waarschijnlijk een financiële vergoeding gevraagd worden, staat te lezen op de website van Adblock Plus. Volgens Palant vraagt het beheer een dermate grote inspanning dat die niet bij vrijwilligers in de schoenen kan worden geschoven - zoals nu wel het geval is bij hij bijhouden van de filters die advertenties herkennen.

Ook aanvaardbare advertenties zijn te weigeren

Het initiatief om advertenties onder strikte voorwaarden toe te staan, heeft de nodige weerstand opgeroepen. Toch heeft driekwart van de Adblock Plus-gebruikers er geen moeite mee, zegt Palant te weten. Gebruikers van Adblock Plus die er wel moeite mee hebben, kunnen de 'aanvaardbare' advertenties overigens weigeren door de instellingen van Adblock Plus 2 aan te passen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in