Betere gegevensuitwisseling gestolen auto's
Als gestolen auto's worden gesignaleerd door bijvoorbeeld camera's boven de weg en er geen politie in de buurt is, worden de gegevens doorgespeeld aan privédetectives. Die kunnen dan de gestolen auto's blijven volgen tot er wel politie beschikbaar is.
Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit
Kentekengegevens van gestolen auto's die worden waargenomen in de openbare ruimte, worden geverifieerd en doorgespeeld aan politie en verzekeraars door het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) in Veendam. Het LIV is een samenwerkingsverband van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), de politie, de stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) en de Belastingdienst.
Politie komt mankracht tekort
Werd in 1995 nog ruim 70 procent van de gestolen auto's teruggevonden, inmiddels ligt dat op nog geen 40 procent. Als het kenteken van een gestolen wagen wordt gesignaleerd door camera's langs de weg, is de politie niet altijd in de gelegenheid om te reageren. Bij de proef in Oost-Nederland krijgen particuliere opsporingsbedrijven de gegevens van het gestolen voertuig en mogen zij er direct achteraan. Het opsporingsbedrijf informeert dan de politie over waar de gestolen auto naartoe gaat, waarna agenten alsnog tot aanhouding kunnen overgaan.
Kritiek op pilot
Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de stichting Maatschappij en Veiligheid, uit in het AD kritiek op het plan. "Boeven vangen is een taak van de politie. Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Schakel je daarvoor particulieren in, dan verlies je de regie. Ik heb daar ernstige bedenkingen bij."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee