'Glorietijd spelcomputer komt niet meer terug'
De onderzoekers voorzien dat de verkopen van schijfjes in de winkel de komende jaren gemiddeld nog wel met 4,3 procent zullen toenemen, van 209 miljoen euro in 2012, tot 258 miljoen in 2017. Maar in 2008, toen het economisch nog beter ging en er aanzienlijk minder concurrentie was, werd hieraan nog bijna 300 miljoen euro besteed.
De groeivooruitzichten voor de markt van online en mobiel gaming zijn volgens Linnemeijer veel beter. Deze bestedingen stijgen naar verwachting jaarlijks met 5,6 procent tot 320 miljoen euro in 2017.
Daartoe rekent Linnemeijer ook online spelletjes en andere content die zijn aangeschaft via een traditionele spelcomputer. "Voorbeelden hiervan zijn een nieuw outfit voor een karakter, het skippen van een level of het verlengen van het spel. Het gaat vaak om kleine transactiebedragen. Maar als je een miljoen spelers hebt, gaat het hard'', legt de spelletjesdeskundige uit.
"De tijd dat games exclusief voor bepaalde platforms werden aangeboden, is voorbij. Mensen spelen thuis een game op hun spelcomputer of smart tv, om daar vervolgens onderweg op hun mobiel mee door te gaan. De consument wil altijd, overal en op elk apparaat kunnen gamen'', zegt Linnemeijer. "Vroeger kostte een gameschijfje 60 euro. Maar het 'free-to-play'-model wint snel terrein. Het spel is gratis, inkomsten komen voort uit de verkoop van virtuele items en additionele content.''
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee