IT dringt door in detailhandel
Tussen de branches verschilt de penetratie sterk. Zo heeft 94 procent van de electronicazaken een internetverbinding maar blijft de levensmiddelensector nog steken op 61 procent. Dit blijkt uit onderzoek van het Hoofdbedrijfsschap Detailhandel. Ook het computerbezit in de winkel nam toe. In 95 procent van alle winkels is minimaal één pc te vinden, maar vaak meer die tevens zijn verbonden in een netwerk. Ook hier vormen de levensmiddelensector en de huishoudelijke artikelenwinkels de hekkensluiters met een penetratie van 90 procent. Het scannen van artikelen aan de kassa is minder gebruikelijk, maar ook hier is een grote spreiding over de bedrijfstakken. in alle supermarkten bijvoorbeeld wordt gewerkt met scankassa's. Bij de woon- en verlichtingsbranche vormt de scanner juist een uitzondering, voornamelijk omdat de artikelen zich lastig laten scannen. De laatste categorie heeft juist weer het vaakst van alle branches een eigen website, namelijk in 86 procent van de gevallen. Van de rijdende winkels en andere ambulante handel heeft slechts 28 procent een vertegenwoordiging op internet en zij zijn daarmee hekkensluiter.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee