'IT-opleidingen moeten curriculum aanpassen'
Polyvalente professional
Het TEC-onderzoek toont aan dat de hedendaagse IT-professional vooral polyvalent moet zijn en over meer moet beschikken dan alleen harde, technische kennis. Gevraagd naar de ingrediënten van het ideale IT-profiel, blijkt dat puur technische vaardigheden belangrijk blijven, maar slechts 35% uitmaken van het totaalbeeld.
Interpersoonlijke vaardigheden en leiderschapscapaciteiten scoren bijna net zo hoog en bepalen 25% van het ideale profiel. Daarnaast wordt van de moderne IT’er ook inzicht gevraagd in de toepasbaarheid van IT. De 15% die de respondenten toekennen aan ‘bewustzijn van sociaal-maatschappelijke uitdagingen’ toont het toenemende belang dat wordt gehecht aan het vermogen van IT-professionals om technologie in te zetten als antwoord op maatschappelijke uitdagingen in bijvoorbeeld het transport of de gezondheidszorg.
Schuivende positie IT'ers
Het stijgende belang van niet-technische vaardigheden in het ideale IT-profiel, hangt samen met een duidelijke verschuiving in de plaats die de IT’er moet innemen in de organisatie, stellen de onderzoekers. De IT-specialist vervult allang niet meer enkel de rol van pure serviceprovider, maar is uitgegroeid tot één van de sleutelfiguren in het bedrijf. IT-professionals moeten inzicht hebben in én meebouwen aan de bedrijfsstrategie. Om actief de businessdoelstellingen te ondersteunen, moet de IT-professional steeds meer beschikken over managementvaardigheden en ondernemerschap. De ideale IT’er is dan ook niet langer een ingenieur pur sang, maar een information broker of IT-architect.
Aanpassing curriculum noodzakelijk
"Willen de klassieke IT-opleidingen professionals afleveren die aansluiten op de behoeften van de IT-bedrijven, dan zullen zij hun curriculum moeten aanpassen," zegt John Post, CTO Benelux bij IBM en co-auteur van de studie. "Nu zijn het immers afgestudeerden in opleidingen als Technische Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie die de vaardigheden van de ideale IT-professional het best benaderen." Concreet moeten IT-opleidingen naast technische kennis ook domeinen als architectuur, leiderschap, projectmanagement, communicatie en coaching opnemen in hun lessenpakket. "Alleen zo worden zogenaamde ‘T-Shaped’-profielen gevormd, die hun specialisatie combineren met een brede kennisbasis. Zoniet, dreigen de klassieke IT-opleidingen hun aansluiting met de markt onherroepelijk te verliezen," zegt John Post.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee